Състоянието на сградата може да удвои цената на жилището

26.01.2017 | 12:10
по статията работи: econ.bg
2016-а беше година на новото строителство и покупките на големи апартаменти
Състоянието на сградата може да удвои цената на жилището
Снимка: под лиценза на creative commons

Общото състояние на сградата може да бъде причина за съществени разлики в цените на имоти, чиито останали характеристики са идентични. През 2016 г. жилища, намиращи се на една и съща улица, се продават с големи ценови вариации. Тенденцията е валидна за София и се дължи на все по-нарастващото значение на качеството на строителство. Това посочват в годишния си обзор от консултантската компания Имотека.

„Ценовите рамки на имотите в един и същи квартал през изминалата година са много широки“, казва Явор Пейчев, регионален мениджър на Имотека. „Имаме немалко случаи на сключени сделки на няколко метра една от друга, с разлика в цената на квадратен метър над 100%. Днес, не само локацията формира стойността на имота, колкото общото състояние на сградата, качеството и годината на построяване. Предпочитанията за квартал не са за подценяване, но те следват по-различна логика“, казва Пейчев.

Според него, изборът на квартал е сред първите решения, които купувачите вземат. Обикновено това е резултат от лични или емоционални причини – близост на местоработата или близките, обвързаност с кварала от детството. Подборът на конкретен имот е вторият етап от действията на купувача. Често той се оказва готов да плати над първоначално определения бюджет, ако апартаментът и сградата отговарят на очакванията му. 

Растяща активност

Ръст от около 15% в броя на сключените сделки отчитат още от компанията. „Очакванията на купувачи и продавачи започнаха да се приближават, особено във втората половина на годината. Това значително улесни преговорите между двете страни, забърза и активира процесите на пазара“, казва Явор Пейчев. 

Динамиката е видна и от цифрите на компанията - над 50% от купувачите към края на 2016 г. търсят по-малко от един месец преди да стигнат до сключване на сделка. Други 30% от клиентите пък избират в продължение на 1 до 3 месеца преди покупката си. От Имотека очакват тази тенденция да се запази и дори да се засили през 2017 година. 

Квартал

средна цена януари 2016

средна цена юни 2016

средна цена декември 2016

Манастирски ливади

910

925

926

Люлин

660

655

672

Дружба

650

635

653

Център

1100

1130

1190

Младост

1020

1015

1055

Надежда

630

615

631

Изток/Изгрев

1150

1190

1200

Витоша

890

885

888

Гоце Делчев

950

950

957

Овча Купел

775

780

790

Лозенец

1165

1180

1190

Гео Милев

1070

1045

1050

Кръстова вада

870

900

895

Красна поляна

720

720

726

Сердика

765

770

774

Яворов

1070

1085

1092

 

 Годината на новото строителство

По този начин от компанията определят изминалата 2016 г. Над 40% от сделките на консултантите са за жилища, които все още нямат Акт 16. „Правим продажби основно за имоти с Акт 14 или Акт 15, като тези купувачи са добре информирани и се интересуват от репутацията на инвеститора. Покупките са основно за двустайни – около 35%, и тристайни жилища – 43% от всички“, коментира Явор Пейчев.

По думите му, както при новото, така и при вече завършеното строителство тенденцията по отношение на намеренията на клиентите е сходна. По-големите имоти – тристайни и многостайни, се купуват за лично ползване. Гарсониерите, едностайните апартаменти и част от двустайните се търсят в по-голяма степен с инвестиционна цел. 

„Не са малко хората, които нямат необходимост от имот, но имат малка спестена сума пари, която не желаят да държат в брой. Те решават да купят малък имот, в който  да вложат парите си, по техните думи, „на сигурно място“ – в едностайно жилище например. Отдаването на такъв имот в София също не представлява трудност, особено ако е на комуникативна локация“, обяснява Пейчев.

Купувачът на 2016 г.

Ако допреди около 2-3 години можеха да се очертаят ясни профили на различните групи купувачи, то днес тази задача е значително по-трудна. Причината е, че в условията на активен пазар недвижимите имоти представляват интерес за много широк кръг от хора. 

„Купувач днес или поне потенциален такъв на практика е всеки. Най-активни са хората в трудоспособна възраст и с по-устойчиви доходи, които търсят по-добри условия за живеене – това са 25-50-годишните, с малки или големи деца или с намерение за такива. Професиите, които практикува днешният купувач, са наистина разнородни – юристи, счетоводители, ИТ специалисти, спортисти, лекари“, казва Явор Пейчев. 

По данни на компанията, около половината от клиентите, особено във второто полугодие на 2016 г., купуват със собствени средства. Останалите вземат решението да се сдобият с имот с различен по размер ипотечен кредит. Финансиране на 80% до 100% от стойността на имота ползват около 10% от хората, толкова е и делът на купувачите със заем в размер на до 30% от общата сума.

Отстъпките не са фактор на пазара през отчитания период, посочват още от Имотека. В повечето случаи те са в размер на до 5000 евро, като най-голям е делът на сделките без компромиси в цената. Около 10% от покупките през годината са направени с отстъпка в размер на повече от 10 000 евро. Това са редките случаи, в които продавачът е бил склонен да преосмисли предложението си и да го съобрази с пазарните условия.

Ценовите нива през цялата 2016 г. се запазват без съществени промени. Налице са ръстове и спадове в рамките на около 2-3% в рамките на годината. Дори по-устойчиви стават нивата във втората половина на периода. Очакванията за 2017 г. са за стабилни средни цени и за вариации, които ще бъдат в зависимост единствено от частни случаи и единични фактори.

Зони на интерес

И през 2016 г. най-интересните за купувачите райони са тези по цялата южна дъга от Младост до Овча купел, като търсене има и за зоните с повече затворени комплекси. Клиентите се интересуват и от Лозенец, Хладилника, Кръстова вада, кв. Витоша, традиционните източни райони – Изгрев, Изток, Дървеница. Южните квартали, особено тези в близост до парка, също привличат вниманието на купувачите. Това е валидно и за районите с настоящи или бъдещи линии на метрото.

Затворени комплекси

Затворените комплекси устойчиво се завръщат на мода през 2016 г. Те представляват интерес за разлчини групи купувачи – както млади семейства с деца, така и хора, живеещи самостоятелно или двойки на средна възраст. Основен мотив за избор на такъв имот е сигурността, а за хората с деца – наличието на зелени площи и детски площадки. Подобно на останалите имоти – по-големите апартаменти се купуваха за лично ползване, а по-малките – за инвестиция. „Купувачите често са склонни да платят по-голяма сума за имот, именно защото е в затворен комплекс. Ще наблюдаваме интереса към такъв тип жилища и през 2017 г.“, казва Явор Пейчев.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 05.11   1414 г. – Открит е Констанцки събор на Римокатолическата църква, който слага край на Папската схизма. 1605 г. – Осуетен е опит за атентат срещу Камарата на...