Европейският съюз постигна споразумение за законодателство, според което авиокомпаниите ще трябва да плащат повече за отделените емисии въглероден диоксид, които причиняват глобално затопляне. Това увеличава натиска върху сектора на въздушния транспорт, принуждавайки го да се отдалечи от изкопаемите горива, съобщи "Ройтерс".
Авиокомпаниите, извършващи полети в Европа сега трябва да представят разрешителни, получени от пазара на въглеродни емисии на ЕС, за да покрият своите емисии на въглероден диоксид, като повечето от тези разрешителни обаче са безплатни.
Това трябва да се промени съгласно новото законодателство, договорено от представители от страните членки и Европейския парламент, което трябва постепенно да премахне тези безплатни разрешителни до 2026 г., посочиха запознати с дискусиите източници.
Авиокомпаниите ще трябва да плащат за своите разрешителни за въглероден диоксид, чрез което ще се осигури финансов стимул да намалят отделянето на вредни емисии.
Според източниците значително по-малко безплатни разрешителни за въглероден диоксид ще се предоставят на авиокомпаниите, които използват устойчиви авиационни горива, за да компенсират частично разликата в цените между по-скъпите устойчиви горива и много по-евтиния керосин от изкопаеми горива.
Досега ЕС ограничаваше обхвата на своя въглероден пазар до покриване на емисиите от полети в рамките на Общността, но преговарящите по новото законодателство се съгласиха, че през 2026 г. Брюксел ще трябва да оцени дали схемата на Авиационната агенция на ООН (ICAO) за компенсиране на въглеродните емисии, отделяни от международни полети, ще успее да осигури нетни нулеви емисии до 2050 г. В противен случай ЕС ще предложи разширяване на пазара на въглеродни емисии, за да обхване той и емисиите от всички излитащи от Европа полети.
Екологични организации обаче възразиха на това, че емисиите от международните полети няма да бъдат добавени към обхвата на въглеродния пазар по-рано.
"Средностатистическите европейски семейства ще продължат да плащат много повече за своите въглеродни емисии, отколкото често пътуващите на дълги разстояния. Ние сме на път да загубим още едно десетилетие в бездействие в областта на климата", каза Джо Дарден, директор на авиационния отдел в неправителствената организация "Транспорт и околна среда".
Страните от ЕС и Европейският парламент трябва официално да одобрят законодателството, преди то да влезе в сила.