Европейският съюз успя да договори компромис за намаляване на емисиите на въглероден диоксид от новите коли, предаде "Ройтерс". До съгласието се е стигнало след напрегнати преговори между Европейския парламент и страните членки.
"Достигнахме до компромис за намаляване на емисиите от коли с 37.5% и от ванове с 31% до 2030 г.", заяви в "Туитър" еврокомисарят по климат и енергетика Мигел Ариас Канете.
В продължение на месеци ЕС беше разделен по въпроса. Германия, която има най-големия автомобилен сектор в блока, предупреди, че строгите цели може да навредят на индустрията й и да струват работни места.
Представители на Европейския парламент и на държавите членки проведоха няколко кръга преговори заедно с Европейската комисия в опити да намерят допирна точка и приключиха след шест часа рано във вторник, казаха дипломати от ЕС.
Еврокомисията първоначално предложи емисиите да намалеят с 30% до 2030 г. в сравнение с нивата от 2021 г. Германия подкрепи плана, но исканията на няколко страни, сред които Холандия и Франция, доведоха до вдигане на целта до 35%. Има и междинна цел за 2025 г.
През октомври Европейският парламент гласува за намаление от 40% до 2030 г. и за междинна цел от 20% до 2025 г., с което разгневи автомобилната индустрия.
Целите за намаляване на емисиите от транспортния сектор, единствената индустрия, в която емисиите продължават да се увеличават, имат за цел да помогнат на блока да достигне целта за намаляване на емисиите на парникови газове с 40% до 2030 г.