Специално за Econ.bg
Интервю на Апостол Апостолов ( a.apostolov@econ.bg )
Прошко Прошков е вторият участник в специалната предизборна рубрика на Econ.bg, в която ще ви представим кандидатите за кмет на София и кандидатите за президент на България, които ще се съревновават на предстоящите избори "2 в 1" в края на октомври 2011 г.
Първото интервю от тази серия - с кандидата за кмет на столицата, издигнат от партия "Атака" Николай Пехливанов, може да прочетете тук.
Акценти:
- Мотив за участие в изборите: 4-те успешни години начело на районна община;
- Гарантирам, че ще променя начина на управление на финансите
- До 2 години искам да направя електронна община
- Критика към проекта за разширението на метрото до летището;
- Чистотата: да стане елемент на Агенция „Пътна инфраструктура";
- Мечта за София: Да бъде забелязвана от външния свят
Г-н Прошков, представете се на нашите читатели с няколко думи - какво е образованието ви, как протече професионалният ви път до момента, в който решихте да влезете в политиката, какво е семейството Ви, др...
Прошко Прошков:
Роден съм в София, на 37 години съм, По образование съм магистър и докторант по автоматика и системотехника в Технически университет - София. Работил съм в проекти за създаване на системи за индустрията. Близо 5 години съм работил в Германия след завършването си като инженер. Ръководил съм проект за Германските държавни железници. След завръщането ми в България, отново проектирах онлайн системи от всякакъв характер.
Политическата ми дейност в България започна през 2004 година, след като се завърнах от Германия. Станах съучредител на Демократи за силна България (ДСБ). През 2007 година спечелих вътрешни избори в партията и бях номиниран за кандидат-кмет на столичния район „Лозенец". Преминах през избори и от същата година станах кмет на района.
През 2011 година първо преминах през вътрешнопартийна номинация на ДСБ, а след това и през предварителни избори на Синята коалиция, отворени за всички граждани на София. Спечелих вота на столичани и така станах кандидатът за кмет на Синята коалиция.
Семейството ми е от стар софийски род. Баба и дядо са от „Лозенец", запознали са се още в Търговската гимназия. Все още не съм семеен.
Какво Ви мотивира да участвате на предстоящите избори?
Прошко Прошков:
За да се явя на вътрешни избори, явно съм бил мотивиран (смее се). Ако допреди 4 години, когато получавах първите номинации, за да се кандидатирам за кмет на „Лозенец", не бях твърдо убеден, че искам да го правя, защото знам какъв е ангажиментът, сега вече съм убеден. Четирите години начело на районната администрация са моят основен мотив да се кандидатирам за столичен кмет.
Четири години наблюдавам хаос, централизирана власт, липса на правомощия по районите, безхаберие и лошо управление на финансите. Давам ви пример с бул. „Черни връх, който е в район „Лозенец". Пътят е нарязан на парчета и един куп хора се мъчат да преминат. Същите екипи, които трябва да ремонтират булеварда, асфалтират други места. Това е прост пример за липсата на координация и хаоса в управлението.
Това е моят мотив - да се промени начинът на управление на София - нещо, което не се е променило през последните 20 години. Искам да променя начина и знам, че мога да успея, защото вече съм го прилагал в района, на който бях кмет.
Кои според вас кои са най-сериозните проблеми на столицата?
Прошко Прошков:
Липсата на визия за бъдещето на града, административен хаос, липса на прозрачност и лошо управление на финанси и процеси.
Какви решения на тези проблеми са заложени във Вашата програма? Бихте ли могли да се ангажирате със срокове за решаването им?
Прошко Прошков:
Първото нещо, което гарантирам, е, че ще променя начина на управление на финансите. Спираме с историческото бюджетиране, което беше запазена марка на Минко Герджиков. От 20 години гледаме само „копи - пейст" бюджетиране. Няма никакво програмно бюджетиране, основано на реалните стратегии на проектите, които ще се изпълнят, на приоритизиране на тези проекти.
Спира се също и с практиката администрацията да променя бюджета без никаква санкция на Общинския съвет. Спира се и хаотичното управление на процесите по отношение на асфалтирането, пълна координация между концесионери, изпълнители, частни лица и общината.
Основното нещо, което искам да направя до 2 години и половина е основата на столичната електронна община, която до момента критикувах, защото са обявили обществена поръчка, неотговаряща на съвременните стандарти. Сегашното управление на общината не знае как да я изгради, съжалявам. Аз от това разбирам и смятам, че електронната община е нещо повече от това да автоматизираме процесите. Електронната община ще дава пълна информация за финансите на столичани и за работата на Общинския съвет. Ще може да се проследява всеки лев в отделните райони, по какъв проект е изхарчен. По този начин ще бъде изградено голямо доверие между хората и администрацията.
Моля, коментирайте следните казуси:
Задръствания...
Прошко Прошков:
Проблемът със задръстванията не може да бъде решен с изграждането на огромни кръстовища и с разширяване на артериите. Решението за София се нарича интелигентна транспортна система, която накратко включва управление на трафика, гъвкава система за ценообразуване на таксата за пътуване; мотивиране на столичани към ползване на обществен транспорт.
Завод за боклук...
Прошко Прошков:
Най-сетне трябва да се спре с шикалкавенето каква да е технологията за изграждане, да се приемат изискванията на Европейската комисия и да се довърши процедурата по проекта. Това изграждане стана прекалено дълго. Изживяхме далаверите на Стефан Софиянски с балирането на боклука. Оцеляхме и след некомпетентността на Бойко Борисов с това, че не може да подготви една апликационна форма като хората. Време е просто да се довърши процесът по строителството и да спрем да се оправдаваме с външни фактори като Европейската комисия, например.
Паркиране в центъра...
Прошко Прошков:
Високите тарифи за синя зона в центъра няма да решат проблема с паркирането. Решението е изграждане на повече буферни паркинги и минимум автомобили в централната част. Същевременно трябва да помислим и за хората, които живеят точно в идеалния център. Не трябва да ги лишаваме от възможността да паркират в по-широк периметър от синята зона, а не както е сега - в няколко преки. Не можем да изгоним хората от центъра на града, той трябва да е място за обитаване. Всеки съвременен град го е осъзнал.
Метро и редовен градски транспорт...
Прошко Прошков:
Метрото е изключително важен и нужен проект. Трябва обаче да се преосмисли планът за строителството на първия лъч, по посока към летището. Спирката, която е избрана в жк „Дружба", няма да обслужва удобно жителите. Трябва да се намери обяснение защо точно мястото пред общината е избрано за метростанция. Този район нито е най-населен, нито е удобен. По отношение на метрото трябва да се правят повече обществени обсъждания. Безспорно това е най-удобният транспорт за хората и ще бъде безмислено изграждането му, ако не се организира добър довеждащ транспорт.
Такса смет...
Прошко Прошков:
По този въпрос много се изговори, а тя продължава да бъде несправедлива за софиянци. В момента такса смет е убийствена за някои бизнеси, които въобще не генерират толкова смет, колкото плащат.
Необходим е диференциран подход по отношение на бизнеса и гражданите, с който да се облекчи таксата. Управлението на Борисов, както на общинско, така и на държавно ниво, съсипа бизнеса.
По отношение на бизнеса: Достъпът на бизнеса до обществени поръчки е напълно отрязан с изключение на определена група олигарси. Така действаше Борисов като кмет, а сега и като премиер. Фирмите са непрекъснато натоварвани с допълнителни усложнения. В момента се увеличи и минималната работна заплата, което е чисто популистки предизборен ход.
По отношение на гражданите: Комплексите в София дават възможност за заключване на контейнерите и да се ползват единствено от етажните собствености. Трябва да се мине на модел, при който изхвърлената смет се претегля и се записва на етажната собственост. За разлика от мнението на други кандидат-кметове, смятам, че хората в България могат да се самоуправляват, убеден съм, че една етажна собственост може да раздели сумата за такса смет между хората.
Градска среда, паркове и застрояване...
Прошко Прошков:
Общината и бизнесът могат да бъдат партньори и с общи усилия парковете и сградите да изглеждат много по-добре. Например срещу определени бонуси от страна на общината, фирмите могат да санират и поддържат сградите, в които се помещават. В някои европейски градове има практика собствениците на заведения да получават солидна отстъпка за тротоарно право срещу санирането на обекта, който са наели.
Чистота...
Прошко Прошков:
Чистотата трябва да стане незабавно елемент на Агенция „Пътна инфраструктура". Чистотата не е част от екологията. Сметосъбирането, извозването, обработката на сметта - те са екологичен проблем. Чистотата, наред с отпушването на каналите, осветлението, почистването на клоните, които пречат на видимостта по артериите, са свързани с инфраструктурата.
Още преди 3 години започнах да водя разговори, че трябва да има децентрализирано общинско предприятие, което да извършва само почистване и поддръжка на улиците с малки машини. Искам най-сетне да видим почистване и на малките улички в града. Аз твърдя, че това е възможно, и то в рамките на настоящия общински бюджет. Бях доказал това твърдение за „Лозенец". Изготвихме проектосметна документация за срок от три години, в което беше изчислено колко средства ще са необходими.
Привличане на повече туристи в столицата, културен живот, музеи...
Прошко Прошков:
Туристите ще дойдат, когато София получи своите облик и запазена марка. Градът не е известен с нищо специфично в чужбина.
Бездомни кучета...
Прошко Прошков:
Проблемът може да се реши бързо, ако има воля, добър контрол и здрава ръка. Трябва да бъде засилен контролът върху собствениците и ветеринарните служби. Когато едно куче бъде проверено през чипа кой е стопанинът му, следва да има яростно преследване на този човек. Трябва да бъде наказан затова, че е изхвърлил животното.
Как според Вас се чувства бизнесът в София? Има ли какво да се желае по отношение на бизнес средата? Какви са проблемите на фирмите в София и как вашият екип би се ангажирал с решаването им?
Прошко Прошков:
Бизнесът се чувства много зле в София. Не го казвам ей така да политиканствам, защото е кампания. Все пак съм районен кмет, срещам се с бизнесмени, получавам информация за проблемите им.
Няма добро партньорство между общината и бизнеса. Собствениците на фирми са обременени от данъци, такси и режийни режими. Оплакват се от бавната и непрозрачна администрация. Докато не се разрешат всичките тези проблеми, София няма да стане атрактивна за инвеститорите. Искам да направя администрация, която помага, а не ги мачка. Самият аз наказвам и съм освобождавал служители заради лошо отношение към граждани.
Какви добри практики бихме могли да използваме в София, следвайки примера на по-развити европейски и световни столици?
Прошко Прошков:
В моята практика най-често използвам успешни модели, реализирани от немските общини. Малко известен факт е, че единствено район „Лозенец" въведе т.нар. „дълъг четвъртък". Това е административно обслужване до 19:00 часа. Тази практика трябва да се въведе навсякъде. Друг модел е въвеждането на пълен контрол и следене на всяка преписка, за да няма забавяне.
Кой според Вас ще е следващият столичен кмет?
Прошко Прошков:
Считам, че ще бъда аз, затова участвам в това състезание.
Каква искате да бъде София след 4 години? А след 40?
Прошко Прошков:
След 4 години си представям този град забелязван от външния свят, превърнал се в логистичен център, както му отива. Град, който е разкрил красотата си - както антична, така и съвременна. В представата ми е град, дружелюбен към бизнеса и инвеститорите. Искам да се промени общото мислене, че София е град на казина и чалга заведения, какъвто е сега „Студентски град".
След 40 години се надявам да бъде космополитен град.