Успявате ли да постигате баланс между професионалния и личния си живот, между служебните ангажименти, грижата за семейството и срещите с приятели? Ако си сложите ръка на сърцето, отговорът най-вероятно е “не”.
Всъщност постижим ли е този баланс и толкова ли е важен? Според Ейми Андерсън, предприемач, ментор и бизнес ангел - не. “Не успявам да свършва всичко. Никой не може”, казва тя. Бизнес дамата обяснява, че години наред се е борила с чувството за вина, че не може да се справя с всичко еднакво добре, особено в периода, когато е била самотна майка и изпълнителен директор на бързоразвиваща се компания.
“Думата “баланс” ми носеше единствено стрес и вина. Чувствах се виновна, когато съм на работа, вместо вкъщи, както и в обратната ситуация”, каза Андерсън. Отнело й е много време да осъзнае, че никога няма да може да свърши всичко и това е ОК. Въпросът не е в това да направиш всичко, а най-доброто, на което си способен в дадената ситуация.
Пред “Форбс” тя представя 5 идеи за това как да постигнете по-добър баланс и хармония в живота си:
Направете си график
Става дума за бележник, в който да отбелязвате не само професионалните си ангажименти, ами и личните. Ако не го направите, е по-вероятно да не намирате време за вторите. Андерсън обяснява, че в един момент работата ѝ е заела цялото свободно време, просто защото не е планирала предварително личните си ангажименти както служебните. Следващият път, когато отбелязвате в графика си служебен обяд, намерете време и за една вечеря със семейството или приятелите си. Отнасяйте се с личните си срещи, както със служебните - планирайте ги отрано и не ги отменяйте в последния момент.
Отстранете от живота си нещата, които не му придават стойност
Много неща само ви губят времето - телевизия, интернет, видео игри... Спрете. Следващият път, когато в събота следобед си поръчвате дрехи онлайн или играете на плейстейшън, си помислете, че в този момент бихте могли да бъдете в парка с децата си или пък приятелите си.
Сложете на телевизора или плейстейшъна си бележка с надпис “какво има по-голямо значение в моя живот?” Всеки път, щом посегнете към тях, ще се сещате какво друго бихте могли да правите с близки хора в този момент, и скоро ще се откажете от навика да си губите времето.
Избягвайте хората, които ви “изпиват” енергията
Хората, които постоянно клюкарстват или пък се оплакват, могат да бъдат единствено воденичен камък на шията ви. Избягвайте ги. Те само ще ви загубят времето. Не им отделяйте и две минути от деня си, защото те няма да донесат нищо във вашата Вселена, а само ще ви уморят. Кажете им, че сте твърде заети, за да плувате в тяхното море от негативност.
Намерете кой да свърши работата вместо вас
Ако можете да си го позволите, наемете някого, който да се грижи за досадните задължения като чистене и пране. Вместо да препускате от офиса до химическото в последния момент, преди да затвори, или пък да прекарвате цялата неделя в разтребване на къщата, ще имате време за истински важните неща.
Отделете време за себе си
Балансът не значи само достатъчно време както за работата, така и за близките ви. Той означава също да посвещавате определено време само за себе си. Жените не се справят добре с това. Те се тревожат и грижат за всичко друго, но не и за себе си. Променете това. Отделяйте, макар и малко време в грижа за себе си - четене на хубава книга, маникюр, йога или каквото ви доставя удоволствие. По този начин ще се презаредите и отново ще имате енергия да изпълнявате хилядите си задължения. Това ще ви направи и по-добри към тези, които обичате.