Лошите шефове заразяват работното място. Някои го правят несъзнателно, докато други самодоволно манипулират служителите си, използвайки ги като инструмент за собствения си успех. Независимо от методите, лошите шефове предизвикват безвъзвратни щети за своите компании и служители, като спъват ефективността и създават ненужен стрес.
Този стрес е вреден за здравето. Много проучвания са установили, че работата за лош шеф увеличава шансовете за сърдечен удар с 50%.
Дори по-тревожен е броят на лошите шефове. Според изследване на Gallup, 60% от държавните служители са нещастни поради лоши шефове. В друго проучване 69% от служителите в САЩ сравняват шефовете си с деца, които имат твърде много власт. Сравненията не свършват тук. Значителен дял от американските работници описват своите шефове така:
• Себични (60%)
• Инатливи (49%)
• Прекалено изискващи (43%)
• Импулсивни (41%)
• Задържащи (39%)
Повечето шефове не са изненадани от тази статистика. Изследване на DDI установява, че 64% признават, че трябва да работят върху управленските си умения. Попитани, къде трябва да съсредоточат усилията си, мениджърите предимно заявяват „Постигане на заложените числа”, но най-често са уволняване заради лоши човешки умения.
TalentSmart проведе проучване с повече от един милион души и откри, че 90% от най-добре представящите се мениджъри умеят да управляват своите емоции в периоди на напрежение, да запазват спокойствие и контрол. Едно от най-големите им предимства е способността да неутрализират токсичните хора, дори и тези, пред които се отчитат. Това не е лесна задача. Тя изисква много емоционална интелигентност, умение, което най-добрите служители имат.
Докато най-добрият вариант, когато имате лош шеф, е да се търси друга работа, това невинаги е възможно. Успешните хора знаят как да се възползват максимално от лошата ситуация. Лошият шеф не ги спира, защото те разбират, че успехът е просто резултат на това колко добре изиграваш картите си. Когато имаш лоши карти, успешните хора идентифицират вида лош шеф, който имат и след това използват тази информация, за да го неутрализират. Следват шест от най-често срещаните видове лошите шефове и стратегиите за ефективна работа с тях.
Прекалено сприятеляващ се
Той е твърде приятелски настроен. Той постоянно ви кани да излизате след работа и ви ангажира с офисните клюки. Той избира фаворити и създава разделение сред работниците, не уволнява тези, които не се справят (освен ако не ги харесва)…
Най-важното при такъв бос е да установите твърди граници. Не позволявайте неговата позиция да ви плаши. Дръжте се приятелски с него в офиса, но не излизайте на питие. Важно е да не слагате ненужни граници. Вместо да се опитвате да го промените, гледайте на него като на съюзник и това ще ви постави в по-силна позиция.
Микромениджър
Той ви кара да се чувствате под постоянно наблюдение. Той дори може да върне доклад от 20 страници, защото сте използвали клип вместо кламер. Микромениджърът обръща твърде много внимание на малките детайли и служителите се чувстват обезкуражени и разочаровани.
Успешните хора се харесват на такива шефове, като са гъвкави, компетентни и дисциплинирани, поддържайки постоянна комуникация. Предизвикателството с микромениджъра е да се хване точно това, което той си представя. За да направите това, задавайте конкретни въпроси за проекта, сверявайте постоянно и обръщайте внимание на отзивите.
Разбира се, това не винаги работи. Някои микромениджъри никога няма да спрат да търсят грешки, които да анализират. Ако такъв е случаят, трябва да се научите да намирате причини за вътрешно задоволство. Не позволявайте на пристрастеността на вашия бос към детайли да ви кара да се чувствате неадекватни. Един добър доклад без кламер все пак е добър доклад.
Тиранин
Той прибягва до тактиката на Макиавели и непрекъснато взема решения, които хранят егото му. Неговата главна грижа е поддържането на властта и гледа на служителите си като на престъпна банда. Той класифицира хората и ги третира по съответния начин: Служителите с високи постижения, които оспорват неговото мислене, се третират като бунтовници на кораба. Тези, които подкрепят постиженията си с жестове на лоялност се оказват в позицията на първи помощник-капитан. Тези, които се представят слабо, са оставени да чистят палубата.
Една болезнена, но ефективна стратегия с тиранин – шеф е да представяте своите идеи по начин, който му позволява да се възползва от тях. Така той може да удовлетвори егото си, без да отхвърля идеите ви. Винаги трябва да сте готови да му дадете някакъв кредит, въпреки че е малко вероятно да има ответна реакция, защото това неминуемо ще ви постави от добрата му страна. Също така, за да оцелеете при тиранин, трябва да избере кои битки си струва да водите.
Некомпетентният
Този шеф е повишен набързо или нает безразборно и държи позиция, която надминава възможностите му. Най-вероятно не е напълно некомпетентен, но има подчинени, които са били в компанията много по-дълго и имат информация и умения, които той няма.
Ако се окажете разочарован от този вид шеф, е важно да преглътнете гордостта си и да споделите своя опит и знания. Докато шеф усвоява ролята си, ще станете негов съюзник и довереник.
Роботът
В неговите представи, вие сте работник №72 с ефективност от 84% и ниво на квалификация 91 от 100. Този шеф взема решения на база на числа и ако трябва да вземе решение без данни, се саморазрушава. Той не прави никакви усилия да се свърже с хората.
За да успеете с робот, трябва да говорите на неговия език. Когато имате идея, уверете се, че имате данни в тяхна подкрепа. Същото се отнася и с постиженията, ако искате да докажете своята стойност. След това вече можете да опитате да го изместите от антисоциалната му зона на комфорт. Търсете срещи лице в лице. Ако числата са всичко за него, това това не значи, че не може да направи изключение за вас. Правете това в малки дози, обаче, защото е малко вероятно да реагира добре на прекалено социални типове.
Визионерът
Неговата сила са неговите идеи и иновации. Но този подход става опасен, когато неговият план трябва да се приложи. Тогава той не може да се фокусира, оставя ви сам да се борите и вече преследва следващата идея.
Най-добрият начин да се справите с този тип е да обърнете начина му на мислите. Той мисли в широка перспектива, така че трябва бързо да го насочите към по-практичните неща. Задавайте много конкретни въпроси, за да го накарате за мисли за потенциалните препятствия при изпълнение на идеите му. Не оборвайте идеите му директно, за да не се чувства критикуван. Вместо това се фокусирайте върху реалистичните предпоставки за изпълнение на планираното. Вашите въпроси ще коригират плана или ще го накарат да се ангажира по-отблизо.
Чайката
Всички сме били в сянката на мениджър, който решава, че е време да запретнем ръкави и да решим всичко със замах. Вместо да отдели време, за да се запознае с фактите и изработи заедно с екипа работещо решение, чайката оставя купчини бланкетни становища и след това внезапно напуска, оставяйки останалите да изчистят бъркотията. Чайките взаимодействат със служителите, само когато трябва да се потушава пожар. Дори тогава те се движат напред-назад толкова бързо, че само влошават ситуацията.
Груповият подход е най-добър с такъв мениджър. Целият екип трябва да му обясни, че внезапният подход за решаване на проблеми затруднява всички. Той често не е наясно с негативното влияние на поведението си.
Травис Бредбъри, Linkedin, със съкращения