Много топлото време в Европа и много студената вълна в Северна Америка по средата на зимния туристически сезон не изглеждат като добър старт на годината за тази индустрия. Но все още има време за сняг по курортите и инфлацията започна да се забавя достатъчно, за да се сбъднат прогнозите за тенденциите за почивки и пътувания през 2023 г.
За света като цяло и за Европа в частност е важно, че хората все още искат да наваксат пропуснатото по време на пандемията от COVID-19. Силният долар ще стимулира милиони американци да тръгнат за чужбина още сега и да правят планове за лятото. След отпадането на пандемичните ограничения и китайците ще поемат по света, макар че този процес би трябвало да стане по-видим някъде към средата на годината.
Фокусирайки се върху Европа и развитите туристически пазари на континента, забелязахме следните тенденции за 2023 г.
Почти две години огромно количество хора, блокирани по домовете или в страните си, "пътуваха" благодарение на интернет, разглеждаха снимки, видео и триизмерни записи на местата, които ги интересуваха или откриваха така нови. Няма лесно измъкване от този навик и затова в бизнеса го интегрират с предлагането на добавена реалност към определени дестинации.
Образно казано, докато сте сред руините на древен Рим поставяте специални очила и може да "разглеждате" форума, храмовете и Колизея в пълния им имперски блясък. Или ако сте пред "Саграда фамилия" може да видите от всички страни как ще се извисява над Барселона прочутата катедрала, когато бъде завършена след няколко години.
Високите цени на горивата, удобството да избегнеш задръстванията и търсене къде да се паркира, помагат да се възроди интересът към влаковете. В Централна и Западна Европа отново инвестират в тях, правят ги комфортни и "продават" по-малкия им ефект върху климата. Няколко частни компании върнаха нощните влакове и туровете през няколко държави. Както и удоволствието да се пътува по-бавно.
Тази тенденция не е съвсем нова, но се запазва и ще се усилва. Мнозина усетиха по време на пандемията не самотата на изолирането, а колко е приятно да са по-далеч от града и тълпите. Според тях лекуващият нервите ефект на седмица, прекарана в малка горска хижа или бунгало със семейството или шепа приятели, си струва всеки вложен лев.
Една от вариациите, оформени от принудителната надомна или хибридна работа, е почивка с някакъв запомнящ се момент на физическо натоварване. Не се изненадвайте, ако тази година срещнете повече хора, поели на лично предизвикателство към тялото си колко активно може да бъде.
При привържениците на екотуризма се говори за възход на тенденцията за т.нар. регенеративна форма. Тя е доразвиване на подхода за внимателен, "въглеродно позитивен към природата" подход, наричан още "не оставяйте следи" след посещението си. Туроператори, хотелиери и сдружения в сектора не само привличат туристи с подобни послания, но и реално полагат усилия да възстановяват природата, да инвестират в нея.
В сходна категория е развиването на "електрифицирания" туризъм предлагането на турове с велосипеди, скутери и лодки на акумулатори. Възможностите са доста и се простират от градски обиколки до сафари без рев на двигатели и дим от ауспусите.
Наричат го "персонализирана" почивка, защото представлява очакване от туристите към домакините да проявят лично отношение, да са им подготвили нещо като за тях. Което няма да се повтори за пристигащите не просто утре, а и тази или другата седмица. Ако пък е "веднъж в живота" (или поне да оставя такова впечатление), най-добре. И не, не говорим за петзвезден хотелски комплекс, а за обекти много, много под тази категория.
Тази тенденция е донякъде свързана с горната. Тя е движена от носталгията на туристите по места или преживявания, от които пазят най-топли спомени. Завръщането към тях кара мнозина туристи да се чувстват отново "живи" след пандемията. Наричат го още feel-good фактор. Създава им чувства за стабилност, когато посетят място-икона, към което обичат да се връщат отново и отново - от морски бряг до градче на младежки авантюри. Те ги познават (някои - от преди дигиталната епоха), знаят добре къде влагат парите си и какво ще получат срещу тях. Все пак, една от основните цели на пътуването е да си върнем усещането "за онези добри времена" (и любопитното е, че такова усещане търсят и от по-млади поколения, които само са чували от родители и техните родители за него). Затова някои наричат такива дестинации "втори дом" или timeless (извън хода на времето). А бизнесът, знаещи за тази тенденция, си изгражда лоялна база, хора, които ще се върнат следващата година и по-следващата.
Определено има такива, които се интересуват не от гледките и панорамата, а от кухнята и менюто. Очакванията за кулинарните туристи тази година са също с нотка носталгичност - не наемане на частен шеф, записване в уроци по готвене и сомелиерски курсове, а едно по-кротко и непретенциозно хапване на нещо традиционно от местни производители. Добрата стара класика е способна да върне спомени от детството и да накара човек да се просълзи над омлет или домашни профитероли. Поради добре познатата причина - за малко си връщаме контрола над живота.
Точно противоположна е тенденцията повече туристи да са станали любопитни за места извън утъпканите пътеки. Тя е мотивирана донякъде и от бягството от тълпите. Не е задължително да е края на света, добрият туроператор трябва да може да предложи интригуващи места и там, където хората си мислят, че вече знаят всичко. Дори една добре измислена пасторално-кулинарна обиколка по села в провинцията върши работа дори без гид. Което не изключва увеличаване на искащите да видят северно сияние някъде там в Норвегия, търсещите преживяване под тропически дъжд в кална джунгла или поемането по монашеска пътека в Бутан.
Както и задължителната тръпка на откривателството. Повече хора не искат да знаят предварително всичко за селището, хората, флората и фауната. Или за предела на собствените си възможности. Но тук трябва да се внимава, най-добре е професионалисти да организират важните неща.
"Разбира се, че мога сам да го свърша, но не искам." Изглежда расте делът на тези, които не искат сами да проучват маршрути и да правят резервации и този израз ги описва добре. Расте търсенето на експерти, особено за зачестяващите случаи на по-многолюдни фамилни събирания или приятелски срещи на хора, които не са се виждали от години и COVID-19 e напомнил да не пропиляват момента. Бизнесът трябва да е готов да отговори на тези, които искат да си спестят време, енергия и нерви, вместо да се окажат блокирани на някое летище, например - това също е част от "новата нормалност".
Оформя се група от хора, които сграбчват възможност да пътуват, когато си искат и могат. Спонтанните пътувания зачестяват, както и почивките от едва 3-4 дни, вмествани между национални празници. Те може да отразяват реалността на едно ново по-гъвкаво работно време и възможността да добавиш в багажа лаптопа, за да доработиш нещо в чужбина в името на един по-дълъг уикенд. Разбира се, тази група, често решаваща да пътува не повече от 15 дни предварително, трябва да е готова и за рисковете да няма свободни стаи или места в самолета. Или влака.