Установена е липса на т. нар. изходен код на електронната системата за събиране на пътни такси по републиканската пътна мрежа. Това заяви пред журналисти регионалният министър Андрей Цеков.
За това той е сезирал Държавна агенция „Национална сигурност“. След доклад от председателя на Агенция „Пътна инфраструктура“ до МРРБ, министърът е информирал ДАНС, че изходният код не е наличен в АПИ и няма информация къде и от кого се съхранява. Андрей Цеков е поискал съдействие от агенцията за проверка, тъй като Националната толсистема е част от националната сигурност на страната.
„Толсистемата, за която държавата е платила 180 млн. лв. и която трябва да бъде както софтеурно, така и хардуерно собственост на българската държава, на практика не се контролира в момента от държавата“. Това подчерта министър Цеков и коментира, че това не позволява агенцията да има проследяемост и контрол върху системата, така че да може да събира дължимите толтакси.
Министърът съобщи още, че достъп до системата в момента има единствено и само нейният разработчик, макар че в договора изрично е упоменато, че изходните кодове се предоставят на АПИ. Той допълни, че вътрешната проверка в АПИ е установила, че изходният код е предаден от изпълнителя на възложителя с приемо-предавателни протоколи на CD диск и USB преносима флаш памет, съответно през 2018 г. и 2019 г. Първоначално изпълнителят е предал на АПИ ключа за електронната система за винетките, а на следващата година – и този за толтаксите. В момента обаче те не са налични в АПИ.
По време на днешната проверка стана ясно и че по новоизграждащите се участъци на магистрала „Хемус“ се работи с недостатъчни темпове, поради претенции от страна на изпълнителите за индексация на плащанията.
Въпросът е дали по договорите, по които е възлагано и превъзлагано строителството на „Хемус“ може да се прави индексация на средствата, тъй като са нарушени поне три закона, стана ясно от думите на министъра.
„В момента работна група извършва правен анализ на всички тези договори. Паралелно с това беше назначена държавна финансова инспекция, която да ги провери и очаквам резултатите“, подчерта Андрей Цеков. И допълни, че в рамките на месец септември ще има становище по въпроса и се очаква да бъде намерено решение за това как ще се процедира по-нататък.
„За съжаление магистрала „Хемус“ е заложник на порочни възлагания, извършени през 2018-та и 2019-та година в нарушение на Закона за обществените поръчки и на още по-порочни превъзлагания и на бездействие на няколко поредни правителства, които не са предприели никакви стъпки, за да преустановят тези практики и да потърсят решение как да продължи строителството на аутобана“, беше категоричен регионалният министър.