Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до служебния вицепремиер и министър на труда и социалната политика Лазар Лазаров и служебния финансов министър Росица Велкова, в което поиска информация по области колко са гражданите, които през 2021 и 2022 г. са получили т. нар. „водни помощи“ за питейно-битови нужди, съобщиха от пресцентъра на обществения защитник. Омбудсманът настоява да разбере за посочения период какви са размерите на изплатените социални помощи в лева, на колко лица са били дадени, включително основанието за отпускането им.
Повод за писмото на омбудсмана е драстичният скок на водата в цялата страна, както и зачестилите жалби до институцията на хора, които трудно плащат сметките си за нея. В същото време, с решение на Комисията за енергийно и водно регулиране от 28 февруари 2023 г. (стр. 8) е посочено, че „съгласно § 1, ал. 2 от Допълнителните разпоредби на Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги (ЗРВКУ), лицата по чл. 2, ал. 3 от Закона за социално подпомагане (ЗСП) имат право на помощ в размер на месечния минимум вода, определен по ал. 1, т. 4.“ Това са хора, които поради здравни, възрастови, социални и други независещи от тях причини не могат чрез труда си или доходите, реализирани от притежавано имущество, или с помощта на задължените по чл. 140 от Семейния кодекс да ги издържат лица, като осигуряват задоволяване на основните им жизнени потребности.
„Съгласно чл. 3, ал. 1 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги, водата за питейно-битови нужди е основна жизнена потребност по смисъла на Закона за социално подпомагане. В § 1, ал. 2 от ДР на ЗРВКУ изрично е регламентирано, че лицата по чл. 2, ал. 3 от ЗСП имат право на помощ в размер, съответстващ на месечния минимум вода, определен по реда ал. 1, т. 4 (2.8 куб. м на едно лице)“, подчертава омбудсманът.
Диана Ковачева допълва, че от средата на м. май м.г. КЕВР одобрява бизнес планове за развитието на дейността на ВиК операторите за регулаторен период 2022 г.- 2026 г., като същевременно с това утвърждава и нови цени на ВиК услугите. С решение на Регулатора от 30 декември 2022 г., в сила от 1 януари т.г., са утвърдени нови цени на ВиК услугите на по-голяма част от ВиК операторите, при определена социална поносимост, изчислена на база на данни от НСИ за средномесечния разполагаем паричен доход на лице от домакинство по области.
„Анализът показва, че утвърдените цени на ВиК услугите без ДДС, в сила от 01.01.2023 г., са увеличени с 39,05% спрямо утвърдените цени на ВиК услугите без ДДС, в сила от 01.01.2021 г. (Решение № Ц-46 от 30.12.2020 г. на КЕВР). Същевременно социалната поносимост по данни от двете посочени решения на КЕВР от 01.01.2023 г. се е повишила само с 21.20% спрямо 01.01.2021 г.“, пише омбудсманът.
Обръща внимание, че от началото на 2023 г. в областите Разград, Силистра и Варна цената на ВиК услугите вече е над 5,00 лева с ДДС за куб. м.
Допълва още, че в бизнес-плана за 2022 г. - 2026 г. на „Водоснабдяване и канализация - Шумен“ ООД за 2023 г. е заложена комплексна цена за утвърждаване в размер на 5,24 лв./куб. м с ДДС, която предстои да се разгледа от Регулатора.
Диана Ковачева подчертава, че предстоят такива процедури и за ВиК Перник, ВиК Добрич, Софийска вода и други. Така на практика, цените на ВиК услугите непрекъснато се повишават, докато доходите на домакинствата не растат със същия темп.
„Бюджетите на домакинствата през 2023 г. допълнително ще са натоварени с нови увеличени разходи за ползваните ВиК услуги“, категорична е Ковачева и настоява за мерки, с които хората да бъдат подпомогнати.
„Във връзка с предстоящата бюджетна процедура за приемане на Закон за държавния бюджет за 2023 г., очаквам да изясните какви мерки ще предприемете за осигуряване на средства за социално подпомагане по реда на § 1, ал. 2 от ДР на ЗРВКУ. Наложително е държавата да подпомогне социално слабите граждани, като им гарантира достъп до вода – основна жизнена потребност“, заключва омбудсманът.