Това предложение не е някаква импровизация, а много сериозно анализиране на ситуацията - демографска, възможностите за развитие на висшето образование. Освен това последните данни от рейтинговата система показаха, че младежите, които завършат висше образование в България, са много по-малко склонни да отидат да работят в чужбина." Това коментира пред БНТ министърът на образованието Галин Цоков във връзка с предложението на правителството да отпаднат таксите за студентите и докторантите в държавните университети, което беше обявено в понеделник (29 януари) от премиера Николай Денков.
Допълни, че разширяването на възможността младите да завършват висше образование в България увеличава много повече възможността те да останат да живеят и работят в страната.
Запитан защо точно сега беше направено това изненадващо предложение, като някои го разчетоха като политически ход, включително преди ротацията във властта през март, както и за удържане на сриващата се популярност на "Продължаваме промяната - Демократична България", която е водещият елемент в управлението на страната, Цоков отговори, че въпросът е бил обсъждан и на ниво Министерски съвет, и на ниво Министерство на образованието поне месец, без да вземе отношение по политическите аспекти на въпроса.
Като основание за предложението министърът посочи обстоятелството, че образованието е обявено за национална ценност с промените в Конституцията, приети в края на миналата година и затова всички, включително управляващите, трябва да съблюдават възможността за развитие на тази ценност в България. И отмяната на таксите е израз на това, че образованието е национална ценност, подчерта Галин Цоков и допълни, че ще са необходими до 150 млн. лв. само през тази година за целта. Не му беше зададен въпросът защо тези средства не бяха предвидени в бюджета, приет в края на миналата година.
По думите му само с един инструмент нямало как да се повиши качеството на висшето образование. На въпрос каква е гаранцията за качество, той увери, че от няколко години университетите се финансират основно в резултат на качеството. Над 70% от средствата отивали за качество. Нямало свободни места в университетите, но мярката не била направена, за да се спаси висшето образовавие, а децата, които завършват в България, да останат в България.