Европейската бирена индустрия върви нагоре, сочат нови данни, публикувани от Пивоварите на Европа. Производството и потреблението на бира постепенно се връщат към нивата от 2019 година. Резултатите на сектора бяха представени в Брюксел на 10-ото издание на форума "Бирената индустрия в полза на Европа" (Beer Serves Europe). Събитието събра над 250 представители на европейските институции, националните бирени асоциации, бизнеса и любители на пивото.
Годишният доклад на Пивоварите на Европа показва, че броят на пивоварните в ЕС се е увеличил от 9500 през 2021 г. на 9680 през миналата година. Тази динамика все още не е на нивата от края на предишното десетилетие, когато броят им нарастваше с хиляди годишно, но въпреки това е знак за устойчив растеж и иновации в сектора. С най-много пивоварни отново е Франция с впечатляващите 2500 обекта, от които 2300 са микропредприятия. След нея е Германия с 1507 пивоварни. Най-много работни места осигурява именно германският бирен бранш, където се трудят 27 916 души.
По време на форума председателят на бирения клуб на Европарламента, евродепутатът Иван Щефанец, подчерта, че пивоварният бранш продължава да има сериозен принос за възстановяването на икономиката на Стария континент. „В бирената индустрия директно са заети 2.6 милиона души.
Всяко работно място в нея създава допълнително още 16 по веригата на доставките и в сегментите на туристическия и ресторантьорски бизнес“, добави той. Той коментира още, че ще продължи да се бори в Европейския парламент да бъдат приемани по-справедливи регулации за пивоварния сектор.
Зелените иновации, социалният принос и устойчивото развитие продължават да са в центъра на вниманието на бирения бранш във всички европейски страни. Българските пивоварни компании се отличават като едни от най-активните в прилагането на практиките на кръговата икономика и екологичната отговорност. Само за последните три години инвестициите в зелени нововъведения в пивоварните у нас надхвърлят 60 милиона лева, а над 12 милиона са вложени за развитие на човешките ресурси и здравословните условия на труд.
"Изключително сме удовлетворени и горди, че през последната нелека година, именно заради представянето си като отговорни работодатели и производители, бирените компании в страната продължават да имат силно одобрение от страна на сънародниците ни“, коментира Ивана Радомирова – изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България (СПБ). Тя допълни, че високият рейтинг е по редица критерии и биреният бранш у нас е с най-висока репутация в Европа след Чехия.
Според годишния доклад на Пивоваите на Европа, над 358 млн. хектолитра бира са произведени в страните на ЕС през миналата година спрямо 344 млн. хектолитра през 2021-а. Загриженост у всички буди фактът, че общо на европейско ниво
има сериозно повишение на производствените разходи в пивопроизводството.
В средата на тази година те са с над 20% по-високи, отколкото през 2019-а. Съчетани с рязкото покачване на разходите за доставки и логистика, тези обстоятелства забавят динамичния растеж на бранша и най-вече на износа, който в голяма степен допринася за добавената стойност на бирената индустрия в Европа.
Традиционно Германия остава най-големият европейски производител на пиво с 87 830 000 хектолитра, следвана от Испания и Полша. По производство на бира България е на 15-о място в ЕС, което означава, че по този показател родната пивоварна индустрия се е изкачила с две места нагоре в сравнение с миналата година. Общо членовете на СПБ произвеждат 99% от бирата в страната.
Продажбите на бира в Европейския съюз са се увеличили и надхвърлят 317 млн. хектолитра през миналата година спрямо 301 милиона през 2021-а. По този показател Германия отново е на първо място със 79 100 000. На второ и трето място в ЕС пак са Испания и Полша, съответно с 42 300 000 и 34 730 000 хектолитра. България за поредна година е на 13-то място по продажби на бира. През миналата година в страната ни са продадени 5 230 000 хектолитра, което е с 80 000 повече от продажбите през 2021-а. Белгия продължава да е най-големият износител на пиво с 16 390 000 хектолитра.
Европейският пазар на бира все по-активно предлага изключително разнообразна гама от приблизително 50 000 марки и асортимента.
За никого не е изненада, че все по-силно се развива и портфолиото на безалкохолните пива, които вече представляват над 5% от европейския пивоварен пазар. Най-новите проучвания показват, че понастоящем близо 70 на сто от европейците вече са пили от тях. Според експертите именно безалкохолните бири ще бъдат двигателят в бъдещото развитие на категорията, особено за потребителите във възрастовата група между 19 и 30 години, които все повече се стремят към активен и здравословен начин на живот.