Засилен интерес на стоки в промоция, предпочитание към собствените марки на веригите и прагматично отношение към съотношението качество/цена на продуктите. Такива тенденции за тази година очертава изследване на потребителските нагласи EuroCommerce State of Grocery 2024.
Търсенето на собствени марки, които обичайно са на по-ниска цена в сравнение с утвърдените в сегмента си, остава високо и оборотът от продажба на такива продукти продължава да расте. Това обяви пред журналисти изп. директор на "Лидл България" Милена Драгийска. Според нея и в България вече потребителите са се убедили, че този тип продукти не са символ на по-ниско качество. Това показват и данни на компанията сред близо 120 хил. клиенти, които ползват програмата за лоялност "Лидл плюс".
Общо 77% от оборота през 2023 г. е от собствени марки, като ръстът спрямо предходната година е 1 процентен пункт. Драгийска обаче отбеляза, че този 1 пункт е от много по-висок оборот. "Лоялността на потребителите към собствените ни марки в абсолютна стойност е повишена", обяви тя.
И през тази година клиентите на компанията продължават да залага на продукти от собствени марки, като мениджмънтът не очаква потребителите да се върнат "толкова бързо" към другите.
Ръстът в оборота на търговеца през последните години също отразява европейските тенденции, като европейското изследване показва на целия континент повишение на приходите на дискаунтърите. Това мениджърът на веригата обясни с нагласата на потребителите и в България, че пилеенето на пари не е на мода, а търсенето на добро съотношение между качеството и цената е въпрос на добра финансова култура. Този ръст на оборота е налице във всички държави, в които компанията е представена.
Интересът към потреблението на стоки в промоция въпреки успокояването на инфлацията, която обаче допринесе до трайно повишение на цените, компанията показа през пример с такъв продукт. Ако през 2022 г., когато инфлацията нарасна най-силно, от него в периоди на акция са се продали с 80% спрямо предходната година, то през 2024 г. ръстът е със 110% спрямо 2021 г.
Според проучването за 93.8% е важно качеството на продуктите, с което те обясняват защо пазаруват тъкмо от този търговец, а за 36.3% това е решаващо. За 82.8% важни са цените, а за 18.4% този въпрос е решаващ. Процентите надхвърлят 100, защото потребителите са давали повече от един отговор. Общо 65% твърдят, че купуват собствени марки, защото са ги опитвали и ги харесват като вкус и качество.
Друга категория, която расте по продажби в последните години повече, е тази на плодовете и зеленчуците, както и на други храни, които са в графата "здравословни". Според Даргийска извън желанието на хората да се грижат за здравето си по принцип има и други причини за това. Отбеляза, че покрай политизирането на проблема с контрола на "Капитан Андреево" хората са се уверили, че е важно откъде купуват плодове и зеленчуци, като тази верига конкретно от години ги проверява за наличието на около 700 вида пестициди. Друга причина за това тя вижда разширението на асортимента, който в пикови моменти достига до 160 продукта.
Рибата е втората по ръст категория в продажбите.