Кодова дума за SMS-играта на Econ.bg (за периода 18-20 април 2011 г.): DESET
Повече за играта ще научите ТУК. Участвайте, за да спечелите големите награди, които раздаваме по случай 10-ия рожден ден на Econ.bg!
Българските фамилни компании все по-активно търсят разширяване на бизнеса си извън пределите на страната. Над 60% от фирмите, членки на Сдружението на фамилния бизнес в България, възнамеряват да установят международни бизнес партньорства в близките няколко години. Това стана ясно на семинар по темата, организиран от NextGen, звеното на младите наследници на българските фамилни компании. Именно младото поколение ще се заеме с разширяването на българските компании и стъпването им на международния пазар.
„Компаниите-членки на нашето сдружение започнаха да осъзнават позитивите, които могат да извлекат, стартирайки нови бизнес инициативи извън страната", коментира Христо Илиев, председател на Сдружението на фамилния бизнес. „Международният пазар изисква много гъвкавост, иновативни решения и добри познания, което го прави логична амбиция именно на представителите на Next Generation. Считам, че те ще се справят с успешното позициониране на своите компании в чужбина дори по-добре от родителите си", допълни Илиев.
Ползите и рисковете от стъпването на международния пазар бяха дискутирани на семинара от водещи юристи, представители на някои от най-големите консултантски компании в света. Според тях партньорството с чуждестранни компании гарантира повече сигурност и разпределение на рисковете - трудностите на един пазар биха могли да се преодолеят по-лесно при добра успеваемост на друг. Преди да се изнесе даден бизнес в чужбина обаче е от ключово значение да се преценят възможностите на компанията и потенциала на пазара, съветваха още специалистите.
Част от българските фамилни фирми споделиха опита, който вече имат на международния пазар. Пример за това е компанията Теда-ММ, чиято сфера на дейност е производството на опаковки. В момента българската фирма е собственик на 25% от руска компания и е един от основните играчи както на българския, така и на руския пазар.
„Ако искаме да дадем своя принос към развитието на компаниите, създадени от родителите ни, трябва не просто да поемем управлението им, но и да спомогнем за тяхното развитие", коментира Ралица Узунова, президент на NextGen и генерален мениджър на „Интерсервиз Узунови". „Стъпването на международните пазари крие и някои рискове, но е чудесна възможност за една компания да се развива. Това е и начин за нас, представителите на следващото поколение, да използваме знанията и уменията си, за да стартираме нещо ново и различно", допълни Узунова.