Устройства за спешно повикване, които автоматично ще предупреждават спасителните служби за автомобилни катастрофи, ще трябва да се монтират на всички нови модели леки и лекотоварни превозни средства след октомври 2015 г. Това решиха евродепутатите при гласуването на законодателството за въвеждане на системата eCall.
Само през 2012 г. катастрофи в Европейския съюз са отнели 28 000 живота и са оставили 1,5 млн. ранени, съобщава europa.eu.
Технологията eCall ще използва номера за спешни повиквания 112, за да предупреждава службите за спешна помощ автоматично за сериозни пътни инциденти. Иновацията ще показва точното местоположение и ще дава възможност на спасителите да достигат възможно най-бързо до местата на катастрофите.
„Инсталирането на общоевропейска система за спешни повиквания представлява важно постижение за безопасността на участниците в пътното движение. Около 2500 човешки живота могат да бъдат спасени всяка година в Европа. Сериозността на нараняванията също може да бъде значително намалена в десетки хиляди случаи. eCall ще бъде безплатна, в полза на всеки водач в Европа, независимо от колата, която управлява", заяви докладчикът Олга Сеналова.
До 2015 г. производителите трябва да имат готовност да инсталират eCall устройства в новите модели леки автомобили и лекотоварни превозни средства. За да отговори на настояванията на индустрията за повече време за разработване и тестване на системата, депутатите оставиха отворена възможността за отлагане на крайния срок.
Евродепутатите включиха по-силна формулировка на клаузата за защита на данните, за да се гарантира, че превозните средства с eCall няма да бъдат обект на постоянно следене.
При настъпване на инцидент данните, изпращани автоматично до центровете за спешна помощ, ще бъдат ограничени до тип на сигнала, клас на превозното средство, вид на използваното гориво, време на инцидента, точното местоположение на превозното средство, посока на пътуването и брой на закопчаните колани, гласи изменението.
Според оценки на ЕК устройствата може да струват около 100 евро. Според европейските законотворци системата е обществена услуга, която използва номер 112 и следователно трябва да бъде безплатна за потребителите.
Регламентът за eCall беше одобрен на първо четене с 485 гласа „за", 151 „против" и 32 въздържали се.