Глобалният пазар на произведения на изкуството се е свил с 4% през 2023 г. до тригодишен минимум от 65 млрд. долара - на фона на макроикономическите и геополитическите условия, които са забавили активността във високия му сегмент.
Годишният доклад на Art Basel и UBS установява, че богатите “не са имунизирани срещу разрушителни финансови, социални или политически промени”, според автора Клеър Макандрю от Arts Economics.
Продължаващата несигурност насочва към очаквания за запазване на положението през 2024 г., казва тя.
При рязък обрат на последните тенденции най-голям спад е отчетен при най-скъпите творби. Стойностите падат рязко при произведения на изкуството с цени от над 10 млн. долара на търгове. Това беше единственият сегмент, който отчете ръст през 2022 г., но през миналата година бележи 40% спад.
Най-големите частни дилъри, с годишен оборот от над 10 млн. долара, отчитат среден спад в продажбите от 7%, въз основа на допитване на Макандрюс сред над 1 600 галерии.
Новините са малко по-добри в по-долния сегмент на пазара, където обемите се подобряват, а дилърите с оборот под 500 000 долара отчитат най-голям ръст на продажбите (11%).
Тази динамика помага за подобрява на онлайн продажбите, на стойност основно под 50 000 долара, които съставляват 18% от общия оборот на пазара, увеличавайки двойно дела си, в сравнение с 2019 г.
Натискът от страна на нарасналите разходи е оказал сериозно влияние, вследствие на което печалбата пада при 40% от представителната извадка (повишение с 8 процентни пункта, в сравнение с 2022 г).
Мнозина отбелязват, че това е “била изключително трудна година за балансиране на бюджетите”, като купувачите са търсили по-големи отстъпки през 2023 г., които са възлизали средно на 18% и по-високи за по-скъпите творби.
Спадът на пазара не е толкова драстичен, колкото някои очакваха, като частично беше спасен от силните резултати в Китай през първото полугодие. Там продажбите нарастват с 9% на годишна база - до 12.2 млрд. долара, което означава, че страната отнема второто място от Великобритания (спад от 8% до 10.9 млрд. долара).
САЩ остава водещият пазар на произведения на изкуството с продажби на стойност 27.2 млрд. долара, допринасяйки с 42% от глобалния пазар. Въпреки това, общата стойност на продажбите в страната пада с 10% на годишна база, като най-скъпите произведения на изкуството се появяват на търгове в Ню Йорк и Лондон.
Относително силното представяне на Китай се дължи основно на продажби, които бяха отложени заради ограниченията около COVID-19 през 2022 г.
Предизвикателната среда и придружаващите я по-ниски цени изглежда ще продължат и през 2024 г., тъй като в икономиките, които допринасят с 40% към глобалния БВП, ще има избори, се отбелязва в доклада.
“Годините с избори протичат сложно за пазара на произведения на изкуството, особено когато са разделящи,” казва пред Financial Times Ноа Хоровиц, главен изпълнителен директор на Art Basel.
Надеждите за несигурното бъдеще се крепят на това, което от UBS описват като ефекта на Тейлър Суифт, а именно, че хората вече ще плащат високи цени за развлечение и дейности в свободното време.
От UBS казват, че социалният аспект от колекционирането на творби на изкуството, “който винаги е смесвал физическото придобиване и забавлението”, е потенциален светъл лъч за крехката година, която предстои за пазара.