Финансова дупка от над 16 млн. лв. заплашва бъдещето на общинската фирма „Градски транспорт“ - ЕАД – Варна. Всъщност сумата е от натрупани загуби от няколко предходни години.
През последния месец от ръководството на фирмата публично се опитват да обяснят, че тази загуба не е опасна и, че дружеството има план да компенсира тези загуби, защото вече е единствен общински превозвач. Доскоро част от линиите в града се обслужваха от фирма „Транстриумф“, но заради изпълнението на европроекта „Интегриран градски транспорт“ тя трябваше да излезе от автобусните превози.
Факт е обаче, че дори с този проект, с който във Варна и по специално в градския транспорт бяха налети 114 млн. лв. общинската фирма продължа да трупа загуби. Явно средствата, които се усвояват по проекта, не се използват ефективно или пък изтичат някъде другаде.
Според синдикалисти фирмата се управлява неефективно като се започне от това, че новите автобуси, закупени с евросредства, не се обслужват сервизно по правилата и се стигне до пропусквателния режим, който позволява да има липси на гориво и други консумативи. В същото време се съкращават автобусни линии, по които пътуват ежедневно много хора и се лишават от удобен транспорт, като се обявяват за губещи и неефективни.
На последното заседание на общинския съвет във Варна беше решено общината и общинското дружество „Градски транспорт“ - ЕАД да кандидатстват и по втората фаза на проекта „Интегриран градски транспорт“ като целта основно е да се закупят още нови автобуси и тролейбуси. „Нови автобуси и тролейбуси, които ще бъдат снабдени с климатици и платформи за инвалиди, за да бъде удобно пътуването на гражданите”, коментира през юни пред Агенция „Фокус“ изпълнителният директор на дружеството Злати Златев.
Ако средствата бъдат използвани както и по първата част от проекта пак никой няма да разбере къде и за какво се отишли, коментират варненци. И сега от общината отчитат успешен първи край на проекта, но всъщност голяма част от работата, която се представяна за свършена и финансирана с евросредства, май е само на хартия. Всеки ден пътниците в градските автобуси виждат, че система за електронно отчитане не работи, че електронните табла по спирките от месеци показват само тестова информация, че бързи автобусни ленти, които да осигуряват чист коридор на рейсовете, липсват.
На всичко това им се налага и да се потят по време на пътуване, защото климатиците в голяма част от автобусите не работят или поне не се пускат. Вероятно за ръководството това е една от мерките, с които ще се пробва да се намали загубата от 16 или повече млн. лв.