Съществува риск 70% от автомобилите в страната да не могат да минат годишен технически преглед заради екостикерите. Самият преглед ще се оскъпи с между 3 и 5 лв., коментира пред Нова телевизия Диана Русинова, председател на Европейския център за транспортни политики. Както е известно, от 12 юли най-замърсяващите превозни средства няма да бъдат допускани в централната част на големите градове. Това ще се регулира чрез екостикери, които ще показват до каква степен автомобилът замърсява околната среда. Те ще бъдат поставяни всяка година. Засега е сигурно, че стикер няма да получат превозни средства с тегло над три тона и произведени преди 2002 г.
Много граждани, както и Антикорупционната комисия са против тази мярка. "Думата екогрупа не се споменава в евродирективата, там се говори за категории. Ние подреждаме колите по години. Проблем е и качеството на горивата. Диапазонът на замерване е голям, затова стар автомобил може да мине по-лесно преглед от новия", обясни Русинова. Тя допълни, че шофьорите у нас сменят дюзи на дизелови автомобили два пъти по-често, отколкото във всяка друга страна в Европа.
Според Емил Панчев, председател на Съюза на българските автомобилисти, определени са пет групи на екологичност на колата. В най-екологичната са електромобилите и хибридите. "Столичната община не е обявила кога ще влезе в сила проверката за екостикери. Според мен няма да се случи до края на годината. Работата на пунктовете за технически прегледи ще се забави", смята той. Автоспециалистът Румен Дунев поясни, че специални устройства ще активират екогрупата върху стикерите. Всички уреди ще качват информацията онлайн и в този процес няма да има човешка намеса и възможност за манипулации.
Новите правила влизат в сила от идващия понеделник - 12 юли. От тази дата нататък всеки автомобил, преминал през годишен технически преглед, от една страна ще се подлага на доста по-стриктна проверка най-вече по отношение на излъчваните вредни газове и състоянието на спирачната система, а от друга - ще получава въпросния стикер, който ще има и чип, съдържащ информация какви точно показатели е имала колата при последния си преглед. В наредбата за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства ясно са разписани нормите, на които трябва да отговаря даден автомобил, за да попадне в една от 5-те екологични групи, които ще бъдат отбелязани на новите стикери с чип. За електрически, хибридни и автомобили, задвижвани от горивна клетка, е създадена екологичната група 5 и единствено те могат да попаднат в нея.
Новата наредба за прегледите прави сериозна разлика между бензинови и дизелови автомобили. За вторите е разработена отделна методика за замерване и съответно категоризация на екологичността. Вместо въглеродният диоксид, както е при бензиновите и преработените на газ/метан, при дизеловите ще се измерва "коефициентът за поглъщане на светлина (димност)" или с други думи колко им пуши ауспухът.