За "санирането" на стари автомобили

22.02.2011 | 14:03
по статията работи:
Резултатите от допитване на сайта Mobile.bg показват, че над 60% от анкетираните биха инвестирали в преработка на личния си автомобил за движение на електричество
За "санирането" на стари автомобили

Само преди дни отмина организираната от Министерство на икономиката, енергетиката и туризма международна конференция под наслов "Електромобилите - предизвикателства на новата мобилност". Мотото е измислено изключително точно, защото автомобилостроенето лека-полека се развива в посока към масовизиране на електромобилите. Конференцията обаче не се фокусира в същината на въпроса, коментира сайтът Mobile.bg.

Правителството се ангажира с помощ за навлизането на електромобили у нас. По-запознатите с темата обаче знаят, че

фабрично произведените возила на ток на този етап са умопомрачаващо скъпи.

На другия полюс са разработки като показаната конверсия на Fiat Punto с електродвигател от "Костов Моторс" и батерии от "Монбат". Освен че е доработен от българи, за направата на този автомобил са използвани и родни възли и агрегати. Не се изискват особено задълбочени познания по икономика или инженерни науки, за да се предположи, че у нас имат шанс да се наложат именно такива електроколи.

Резултатите от допитване на сайта Mobile.bg показват, че над 60% от анкетираните биха инвестирали в преработка на личния си автомобил за движение на електричество. На фона на финансовото състояние на средностатистическия българин и разликата в стойността на конверсията на стара кола и цената на нов електромобил става ясно, че с предлагане на "маркови" градски електрокарчета токът много трудно ще измести бензина. Едва ли са много хората, които са готови да платят 70 000 лева за градско супермини на ток.

Много по-далновидно би било да бъде насърчена конверсията на част от автомобилния парк у нас от работа с двигател с вътрешно горене на електричество. Фирми за такива доработки съществуват още от времената на петролните кризи през 70-те и противно на разпространеното мнение,

преработката на старо и евтино возило не е нито трудно, нито особено скъпо

начинание. За сравнение с капиталовложението във фабричен електромобил пък изобщо не може да става дума.

В много отношения конверсията на автомобили напомня доста на санирането на панелните блокове. Всеки знае, че т.нар. ново строителство разполага с добра термоизолация, качествени дограми и надеждна електрическа и ВиК система. Не всеки обаче може да се изнесе от панелното си жилище и да си купи чисто нов тухлен апартамент. Далеч по-разумно и достъпно решение е санирането на стария апартамент, с което намаляват и месечните сметки по поддръжката. Същото важи и за конверсията на автомобила.

Хубаво е да си купиш чисто нов електромобил и за 100-километров пробег с него да плащаш по два лева,

но самият той е непостижимо скъп. От друга страна, същият ефект може да се постигне с

преработката на десетгодишна кола за сума под $10 000.

За конверсията от ДВГ на електротяга е достатъчен обикновен гараж, в който стандартният двигател да бъде сменен с електромотор и да бъдат добавени някои допълнителни компоненти. Все повече фирми в интернет предлагат готови комплекти, включващи всичко необходимо за такава преработка (подробности). За специалист в областта (не се съмнявайте, че у нас има такива) не е никак трудно да превърне стар автомобил във возило, задвижвано от ток. Мнозина предричат именно този бизнес да замени гаражното монтиране на автомобилни газови уредби. Съвсем не е изключено в обозримо бъдеще съотношението между фабричните и конвертираните електромобили по пътищата на България да стане същото, както между колите със заводска и допълнително монтирана газова уредба.

Автомобилният транспорт е на прага на революция,

сравнима с навлизането на парните машини през 19 в. и масовото налагане на двигателя с вътрешно горене през 20-и. Времената се менят, но пазарните закони си остават същите. Когато има търсене, винаги се намира кой да предага. Цените на комплектите за конверсия със сигурност ще намаляват, а технологиите ще стават все по-съвършени.

Вместо да сипе високопарни декларации по конференции, властта би трябвало да насърчава именно реално осъществимите проекти за масовизиране на електрическите автомобили.

В цивилизованите държави това става със съвсем прости икономически лостове

като намаляване на данъците, парични помощи за извършването на доработката и т.н. В предлагани мерки като безплатно паркиране в центровете на големите градове също има логика. Промяната в мисленето на хората обаче няма да настъпи с министерски демонстрации на качествата на електромобили с цена колкото дохода на средностатистически българин за десет години плътна заетост.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 06.11   1315 г. – Данте Алигиери (на портрета) е осъден на доживотно изгнание от Флоренция, а ако се върне е заплашен от изгаряне на клада. 1521 г. – Фернандо Магелан...