След тежката катастрофа в Симеоновград отново се заговори за по-строги изисквания към неопитните шофьори. Неправителствени организации обявиха, че ще предложат промяна в
Закона за движение по пътищата, така че новите шофьори да не могат да управляват автомобил без опитен придружител, както и да им е забранено шофирането през нощта.
Колко пъти хората са били призовавани да се спазват правилата за движение. В населено място се кара с 50 километра, а този младеж е карала със 160. Мислите ли, че всичко трябва да се решава със
санкции. Въпросът е тази нация кога ще стане нация.
Законът не може да разреши всичко, ако хората не осъзнаят, че имат отговорност
Така коментира случая в студиото на предаването "Тази сутрин" на bTV директорът на дирекция "Охранителна полиция" комисар Алекси Стратиев.
По думите на Алекси Кесяков - секретар на Държавната обществено-консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата към МС, европейските практики
са различни, но целта им не е те да наказват, а да се насочи вниманието към това, че младите шофьори са по-неопитни. В момента има известно подценяване на случващото се. Този случай е
изключително неприятен - семейства изгубиха деца, много мъка влезе в техните домове, но това не е единичен случай. Това е нещо, което се повтаря все по-често. В момента
в много населени места има търпимост към подобно поведение от млади хора
В последните осем години аз пряко се занимавам с безопасността в национален мащаб. В закона трябва да се впише и ясно да се различи нов от млад водач. Шофьор на 25-26 години вече
има друго съзнание. Нека не насочваме вниманието само към колегите от КАТ и техният ангажимент в случая. Говорим за поколение, за което, да кажем, училището мина леко и безотговорно, вкъщи им се
позволяват всякакви безобразия... За съжаление тези трагични събития показват, че младото поколение не е готово да поеме отговорност на пътя, коментира Анастас Тодоров -
заместник-изпълнителният директор на "Автомобилна администрация".
Трябва да събудим обществената нетърпимост към неспазване на правилата
Не изключвам практиките в Европа - да се кара с придружител през нощта, да има нула толерантност към алкохола. Ние трябва да пазим младите си хора, ангажиментът ни трябва да
е към тяхното опазване, коментира Кесяков и допълни, че сред младежта съществува една идея, че "това за мен не се отнася". Митът "аз съм най-добрият шофьор" съществува сред
много.
Отново се връщаме към манталитета на хората. Няма учебна форма и инструктор, който да създаде идеалния водач. Със взимането на книжката има един период за учене към толерантност, коментира
Стратиев.
Към днешна дата трябва да има един по-тежък разпис за по-младия водач
в рамките на година да кара само в градски условия, само с придружител, алкохолната граница на придружителя да е в норма. Това е европейска практика. Това е поетапно подготвяне на
водача, подготовка на неговото съзнание, така че той да е готов превантивно за всякаква ситуация, обясни Атанас Тодоров.
Днешните деца пият безконтролно, взимат наркотици и карат безотговорно. Нека родителите да се ангажират малко повече с поведението на децата си. Тръгваме от това кой създава
морала. Важно е за какво е подготвено съзнанието на тези млади хора и осъзнават ли те колко бързо настъпва необратимото, коментираха още събеседниците.