Платформата „Ние, потребителите“ създаде онлайн анкета, чиято цел е да се чуе мнението и да се отчетат потребностите на българските граждани относно начина на посочване на цените на стоките и услугите и осъществяването на търговската дейност в преходния период около въвеждането на еврото в България. Това съобщи Габриела Руменова, създател на платформата.
Според нея връщането на ресто в евро и в лева би объркало много потребители.
Законопроектът и мотивите към него са публикувани на Портала за обществени консултации на Министерския съвет именно, за да бъдат събрани становища и гледни точки от възможно най-много заинтересовани страни, допълва Руменова.
Разработеният от “Ние, потребителите” е-въпросник приканва гражданите да споделят как за тях ще бъде по-лесно и удобно посочването на цените на продуктите при кампании за намаления например в периода на двойното обозначаване - в лева и в евро.
Действащото към момента потребителско законодателство задължава търговците в този случай да посочват редовната и намалената цена на стоката в лева. Със законопроекта за въвеждането на еврото, в преходния период, се добавя още една - намалената, в евро. Въпросът към гражданите е желаят ли и редовната цена да бъде посочена в евро.
Аналогичен въпрос има и за случаите, в които потребителското законодателство задължава търговците да посочват цена за единица мярка и за количеството в разфасовката, когато имаме предварително пакетирани продукти.
От “Ние, потребителите” питат хората още искат ли да има изрична забрана за връщане на “смесено” ресто - в евро и в лева, през първия месец от приемането на еврото, когато все още ще е възможно да се плаща и в лева. Съгласно предвиденото в закона за еврото, в този период, дори при плащане в лева, търговците ще връщат ресто приоритетно в евро. Изключения се допускат за случаите, в които няма да имат достатъчни наличности от тази валута.
"Ако хората платят в лева, но продавачът им върне част от рестото в евро, а останалата - в лева, за тях би било много трудно на касата да извършат необходимите пресмятания, за да се уверят в коректността на сметката. А до подобни ситуации е много възможно да се стигне, ако няма изрична забрана за “смесено ресто”. Затова е добре да се обърне специално внимание и да има акцент по този и други чувствителни въпроси при допитването до обществото”, казва основателят на “Ние, потребителите” Габриела Руменова.