Правителството прие програмата за дейността на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства за периода 2010-2012 г. В нея са изведени три основни стратегически цели - утвърждаване в нормативните документи и в образователната практика на правото на равен достъп до качествено образование на децата и учениците от етническите малцинства и ефективната им интеграция; съхраняване и развиване на културната им идентичност; превръщане на етнокултурното многообразие в източник на взаимно опознаване, уважение и сътрудничество в обща образователна среда, съобщи правителствената пресслужба.
Сред приоритетите, заложени в документа, са създаване на предпоставки за успешна социализация на децата и учениците от етническите малцинства и формиране на подходящ социално-психологически климат, който да благоприятства за реализацията на Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етнически малцинства. Основна задача на Центъра е да мобилизира и акумулира ресурсите от различните донори и да осигури необходимото допълващо финансиране от републиканския бюджет за реализирането на проекти в сферата на образователната интеграция.
Разработването на проектите ще се подчинява на приоритетите, заложени в актуализираната Стратегия. Първият е за пълноценна интеграция на ромските деца и ученици чрез десегрегация на детските градини и училища в обособените ромски квартали и създаване на условия за равен достъп до качествено образование извън тях. Освен това ще бъдат подпомогнати средищните училища за гарантиране на достъп до качествено образование в тях, а интеркултурната перспектива ще се утвърждава като неотменна част на образователната интеграция на децата и учениците от етническите малцинства в процеса на модернизация на българската образователна система.
С реализацията на проектите се цели създаване на предпоставки за успешна социализация на децата и учениците от етническите малцинства чрез подпомагане на процеса на десегрегация и последваща интеграция, подобряване на учебната и възпитателна среда в приемните детски градини и училища, адаптацията на деца в детските градини и началните училища, за които българският език не е майчин, развиване на целодневни форми на обучение, както и утвърждаване на културното многообразие на етническите малцинства като обща ценност.