Най-екологичното и най-евтиното отопление през студените месеци е това на топлофикациите. Това коментира Васил Лозанов - директор на дирекция "Топлоенергия" в Държавната комисия за енергийно и
водно регулиране (ДКЕВР) по време на форума "Екологична топлина: Има ли бъдеще за централното топлоснабдяване в България".
У нас повечето топлоцентрали разчитат на природен газ (11 от общо 19 лицензирани централи), но има и такива, които генерират енергия от въглища (5 централи), както и използващи биомаса (такава е
централата в Банско) или друг източник (централата в Козлодуй).
Основните фактори, които влияят върху формирането на разходите за топлинната енергия, са тези за горивата - от 90% при въглищата до 65-72% при биомасата и 72-80% при природния газ.
Факт е, че топлофикационните дружества, подобно на потребителите и институциите, се натъкват на някои пречки. Повечето от тях виждат като първоизточник на проблемите си липсата на достатъчно добро
законодателство и нормативна уредба, които да регламентират дейността им. Те искат промени в прилаганите методи и модели на регулиране на цените от страна на ДКЕВР.
Освен това, според Тодор Николов от "Далкия Варна", нормата на възвращаемост на капитала при топлофикациите е най-ниската сред всички в енергийния бранш - 5-6%. В същото време цената на
електрическата енергия, произведена чрез комбинирано производство, не се определя по вид технология и ефикасност, което е също проблем за тях.
Факти, свързани с клиентите на дружествата, представи Йорг Золфелнер - председател на УС на "ЕВН България". От компанията са провели проучване, на базата на което са създали потребителски
профил на клиентите си. От проучването става ясно, че почти половината от клиентите им са с ниски доходи - 51% са работещи, 13% са безработни, а 34% са пенсионери.
Средните доходи на повечето от тях са до 250 лв. (41% от хората) и до 500 лв. (45% от хората). Тези клиенти се ограничават в услугите, които дружеството предлага, защото не могат да си ги позволят.
50% от тях не използват радиатори за отопление, а само топла вода, а 17% не използват нито една услуга, но си плащат за сградната инсталация.
От същото проучване става ясно и че две трети от жалбите са относно фактурите, а не относно услугите - 22% от всички жалби са за стойността на фактурата, а 8% са срещу предлаганата услуга.
Решение на проблемите според него може да се намери чрез активна комуникация с клиентите, повече възможности и гъвкавост при изплащането на задълженията, устойчивост на инвестициите в
производството и преноса на топлинна енергия.
В случая масовото въвеждане на дистанционното отчитане на потребената енергия е също важен фактор, защото ще позволи детайлно ежемесечно наблюдение на потреблението и ще изключи годишните
изравнителни сметки.