Цените на основните хранителни продукти ще спрат да се покачват, но не може да се говори за спад през следващите месеци. Прогнозата е на анализатори и икономисти. Експертите припомнят, че няма как да говорим за регулация и таван в условия на пазарна икономика.
Може да се стряскаме от високите цени в магазина, но всеки търговец е в правото си сам да ги определи.
"Колкото повече се вглеждаме в цените, толкова повече няма да постигнем резултати. Решенията на тази ситуация са свързани с паричната и социалната политика на държавата. В една такава ситуация е важно държавата да индексира доходите на хората. Да намерим най-доброто предложение. Само така можем да накажем тези, които ни се струват спекуланти", казва Богомил Николов, изп. директор на асоциация "Активни потребители".
Комисията за защита на потребителите следи основно за две нарушения - дали цената на етикета съвпада с цената на касата и дали продуктите на промоция не са просто уловка за клиента да влезе в магазина, а после да си купи нещо друго. Установените нарушения са под 10%.
"Комисията няма правомощия да се бърка в ценовата политика на търговеца. Ние можем да наблюдаваме и го правим. Това, което правим, е да наблюдаваме дали цените са обявени правилно, дали има налични количества при обявени промоции, защото ако търговецът обяви промоция, а има само символични бройки, това реално е на практика нелоялна търговска практика, забранена от закона", заяви Иван Френкев, председател на КЗП.
На този фон млечните продукти и захарта продължават да поскъпват. Доматите и дините също са по-скъпи, но пък краставиците са поевтинели. Експертите отчитат, че след значителния скок през пролетта, цените на едро вече са спрели да растат.
"Достигането на някакви нива от миналата година, аз лично не мисля, че през тази година може да се постигне. Есента, зимата идват, но поне да се надяваме, че повече няма да има повече покачване, което показват нещата. Поне засега", обясни Ваня Зидарова от Държавната комисия по стоковите борси и тържища.
Това, което зависи от нас, е да си създадем потребителска култура и да не купуваме от този, който ни продава прекалено скъпо.