Над 3000 електрически превозни средства има в момента в България. Това съобщи пред iNews Илия Левков, председател на Управителния съвет на Индустриален клъстер „Електромобили“. Реалната бройка няма как да се съобщи, тъй като няма официална статистика или регистрирана такава информация. Но приблизително колите на ток у нас към момента са над 1000, включително и такива, които са преработени от стандартни автомобили с бензинови и дизелови двигатели, казва Левков. Заедно с електрическите скутери и други превозни средства, задвижвани от ел.енергия, броят набъбва до над 3000.
В същото време в сряда Министерски съвет прие доклад за изпълнението на Националния план за действие за насърчаване производството и ускореното навлизане на екологични превозни средства. В него се споменава, че към края на 2014 г. регистрираните електромобили в България са 497. Според Левков обаче цифрата не е реална. „Интересът на българите към електрическите превозни средства е огромен. Това установихме и по време на изложението през март в „Интер експо център“. А и нашата мрежа от представители в страната успешно продават електрически превозни средства. Със сигурност повече от 500“, категоричен е Левков.
Популяризирането на този вид превозни средства върви с бавни темпове, смятат както Илия Левков, така и Мартин Заимов, който е един от първите известни лица у нас, качил се на електромобил и е сред основателите на Българската асоциация Електрически превозни средства (БАЕПС). Основната причина е липсата на сериозни стимули за хората да си купуват коли на ток, вместо бензинови и дизелови. Според Левков единстеният засега стимул, който хората в България виждат с очите си, е правото на безплатно паркиране в сините и зелените зони. „Останалите не можаха да ускорят електрическата мобилност и затова в България тя напредва с бавни темпове. Но ние не губим надежда. Убедени сме, че това е посоката и тя е вярната”, казва той.
На абсолютно същото мнение е и Мартин Заимов, който вече кара втори електромобил, след като замени с BMW i3 първия си - Peugeot iOn. Според него обаче най-големият стимул за популяризирането на електромобилите у нас ще бъде политиците да се качат в такива и хората да ги виждат. „Ако депутати, кметове, министри започнат да се движат с електрически превозни средства, това ще накара много хора да обърнат по-голямо внимание на тези возила”, убеден е Заимов.
За него преимуществата на електромобилите са много. Лично за Заимов тоталната липса на шум от двигателя е едно от основните предимства. Също така ускорението, което е значително по-добро от 99% от колите с двигатели с вътрешно горене, също е сред огромните плщсове на автомобилите на ток. Екологичността пък е предимство не само за самия шофьор, а и за цялото общество. Затова, според Заимов, е време държавата да започне да ограничава вноса на стари 20-годишно возила у нас, които изхвърлят невероятни количества вредни газове и прахови частици, което вреди на всички, които дишат въздух у нас. Според него това ще бъде и стимул за българите да започнат да обръщат по-голямо внимание на електромобилите, които пък изобщо не замърсяват природата.
Но признава и за известни пречки пред хората, които биха се замислили дали да не заменят класическия автомобил с електрически. „Аз живея в къща и нямам проблем вечер, когато се прибера, да включа колата си да се зареди. Но хората, които живеят в блокове, биха изпитали известно неудобство. Затова е необходимо да има повече зарядни станции за електромобилите и хората да нямат притеснения, че няма къде да им заредят батериите”, казва Заимов.
В това се крие и една от основните разлики между България и други европейски държави, където електромобилността е много по-сериозно застъпена, смята основателят на БАЕПС. „В Норвегия наприме 20% от закупените нови автомобили са електрически. Малко по-малък е процентът им във Франция, Германия. У нас, ако за миналата година са купени 20 000 нови автомобила, а от тях електрическите са 100, значи в България значи става дума за 0.5% пазарен дял. Което е значително по-малко от останалите страни”, казва още Заимов.
Макар и да са все още малко, хората, които управляват коли на току нас, са много доволни от този факт, става ясно от думите на основателя на БАЕПС. „Лично аз познавам над 70 човека с електромобили и всички те са изключително щастливи”, казва Заимов. Той включва сред тези хора и себе си, както и съпругата си, която също е от шофиращите електромобили.
Бизнесът, който се доверява на електрическите превозни средства, също е много доволен от избора си. Пример за това е куриерската компания „Спиди”, която преди година и половина закупи 20 броя електрически лекотоварни автомобила Renault Kangoo Z.E., припомня Мартин Заимов. Има и други фирми у нас, които вече използват превозни средства, задвижвани от ел.енергия. Още през 2011 г. „Глобул” (сега вече „Теленор”), “Societe Generale Експресбанк” и рекламната агенция „Argent” закупиха 3 електромобила Peugeot iOn от „София Франс Ауто”. Така това стана първата сделка с коли на ток, продадени от официален вносител на такива превозни средства у нас.
По нашите пътища могат да се забележат и дори и луксозни електромобили, като емблематичната Tesla Model S. Един от първите собственици на това невероятно возило беше основателят на Българската фондова борса и независим кандидат за депутат на последните избори за Европарламента Виктор Папазов. Ако човек има късмет, може спокойно да забележи и другите такива коли, които, по информация на Илия Левков от ИКЕМ, в България вече са 15.