Това е един от основните изводи от най-новото изследване на ManpowerGroup България, което анализира предприетите мерки на работодателите в страната, свързани с кризисната COVID-19 ситуация, промените в ежедневните бизнес процеси и въздействието им върху служителите в различни индустрии.
Резултатите от проучването показват, че макар и голям брой работодатели да са намалили фирмените разходи по време на кризата чрез понижение на възнагражденията, отмяна на допълнителни придобивки или принудителен неплатен отпуск, този подход не е бил най-популярният. Близо 51% от анкетираните служители споделят, че в компанията, в която работят, не се е стигнало да отмяна на съществуващи придобивки, над 61% от работодателите са запазили нивата на заплащане и само 17% от компаниите са пуснали персонала в неплатен отпуск.
„Част от отменените допълнителни стимули се дължат и на дългия период на работа от вкъщи за много от нас, което промени необходимостта да се осигуряват билети за градски транспорт, ваучери за гориво, кетъринг в офиса и подобни,” каза Герасим Найденов, старши консултант „Пазарни проучвания”, ManpowerGroup България. „От друга страна, малко над 19% от анкетираните споделят, че работодателите им са намалили нивата на заплащане, но това се отнася за най-засегнатите от кризата сектори като „Туризъм и ресторантьорство”, „Търговия” и „Производство”. За длъжностите и индустриите, в които продължава да има глад за квалифицирани кадри, например в сектора на информационните технологии, заплатите не спряха да растат и по време на пандемията.”
Също така 39% от анкетираните служители очакват работодателите им да наемат допълнителен човешки ресурс поради увеличения обем на работа по време на пандемията, като тази нужда е най-осезаема в секторите „Информационни технологии”, „Здравеопазване и фармация” и „Транспорт и логистика”.
Не на последно място близо половината от анкетираните служители одобряват мерките, които работодателите са предприели в кризисната ситуация, като показват най-голямо удовлетворение от осигуряването на защитни средства като маски, ръкавици и дезинфектанти (79%), възможности за работа от вкъщи (75%) и гъвкаво работно време (69%), както и програми за професионално развитие като консултации и обучения (50%).
„Фактът, че две трети от служителите в страната биха препоръчали компанията си за желан работодател, е ясен знак, че бизнесът е предприел адекватни мерки за своите таланти по време на най-трудните моменти. Недостигът на кадри и бързо променящите се бизнес нужди накараха много работодатели да разработят гъвкави стратегии за изграждане и позициониране на своя имидж като предпочитано място за работа и все по-често да прилагат нетрадиционни решения за организация на работния процес, като отчитат индивидуалните нужди и специфики на всеки един служител,” допълни Мария Стоева, мениджър „Бизнес развитие”.
Проучването на ManpowerGroup България на бизнес тенденциите в резултат на COVID-19 беше проведено от края на декември 2020 г. до края на януари 2021 г. под формата на анкета от 16 въпроса с представителна извадка от 217 служители на различни йерархични нива в компании от 13 индустрии в цялата страна.