Правенето на снимки по време на рождени дни и сватби се е превърнало в нещо толкова естествено, колкото духането на свещичките и разрязването на тортата. Вманиачеността ни в записването на всеки един детайл от щастливите ни моменти обаче унищожава способността ни да ги запомняме, сочи ново проучване, цитирано от „Бизнес Инсайдър“.
Оказва се, че правенето на снимки, вместо концентрирането върху конкретния момент затруднява запазването на спомените. Д-р Линда Хенкел от американския университет Феърфилд описва това явление като „ефект на увреждане от правене на снимки“.
Според нея когато хората разчитат на технологиите да запомнят вместо тях, това има негативен ефект върху способността на мозъка да помни.
Д-р Хенкел и нейният екип провели експеримент в музей, за да разберат дали правенето на снимки на експонатите затруднява способността на посетителите да запомнят какво точно са видели.
Група студенти били завели в Музея на изкуствата в университета Феърфилд и били накарани или да снимат обектите, или да се опитат да ги запомнят.
На следващия ден паметта им била тествана. Резултатите показали, че хората са по-малко точни в разпознаването на заснетите експонати, отколкото на тези, които били просто гледани.
Идеята, че камерите пречат на концентрацията, не е нова. Редица известни изпълнители, в това число Бийонсе, Принц и Бйорк, искат забрани за фотоапарати на техни изпълнения под претекст, че това отклонява публиката от самото представление.
В момента д-р Хенкел провежда друго проучване. Целта и е да разбере дали самото съдържание на снимката, например дали човек е на нея, влияе на паметта. Тя също така иска да открие дали активното избиране на предметите, които заснемаме, влияе на това, което помним.
Отделно изследване на екипа открива друг интересен факт. Оказва се, че когато правим снимка на специфичен детайл от някакъв обект, като използваме функцията приближение, запазваме в главата си не само него, а целия предмет.
„Тези резултати показват как 'окото на ума' и окото на камерата са две различни неща“, казва Хенкел.