Скандали и обвинения около БДЖ*

22.11.2011 | 11:23
по статията работи:
Синдикатите искат колективен трудов договор. БДЖ: Стачката е незаконна и безсмислена
Скандали и обвинения около БДЖ*

*Информацията е актуализирана към 18:50 ч.

Няколко дни преди обявената за 24 ноември общонационална стачка, синдикатите и ръководството на Холдинг БДЖ дадоха пресконференции. По време на тях скандалите и взаимните обвинения преобладаваха:

Синдикатите: Оказва се значителен натиск върху работещите в БДЖ

На 24 ноември от 8.00 до 16.00 часа работниците и служителите на БДЖ започват ежедневни безсрочни ефективни стачни действия. Това обявиха на пресконференция днес синдикалните организации в железопътния сектор, информира БТА.

Стачката е заради предвижданите масови съкращения в БДЖ - на 2000 служители и 150 влака, лошото управление и липсата на перспектива в компанията.

От 50 до 100 вагона ежедневно не се осигуряват в БДЖ - за товарни и пътнически превози. Това е или тенденциозно, или от некадърност, коментира председателят на синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев. Той допълни: Ръководителите на БДЖ вместо да направят разчет заедно с нас - за необходимостта от съкращенията на персонала и на подвижния състав, "в момента стрелят като луд с картечница".

Натискът върху стачкуващите в БДЖ служители е изключително голям от страна на ръководството на компанията, заяви още Бунев. От ръководството на холдинга изискват списъци с имената на стачкуващите служители. На всеки се заявява, че ако стачкува, ще бъде уволняван. Беше даден пример с железничар, който днес (22 ноември), е дал изявление за национална медия и е застанал отговорно с името и длъжността си пред обществото, вследствие на което е бил привикан да даде обяснение за изявлението си в компанията.

"Всеки човек има конституционното право да стачкува и синдикатът ще застане зад такива хора като гарантира, че те няма да останат без работа”, посочи синдикалистът, цитиран от iNews.bg.

Синдикатите са настоявали многократно за разговори с министъра на транспорта Ивайло Московски и с ръководството на БДЖ, но воля за диалог досега не е показана. Бунев каза, че участие в стачката са заявили над 50% от служителите. Участие ще вземат и служители на НК "Железопътна инфраструктура".

Спирането на 150 влака е социално безотговорно решение. Това каза президентът на КНСБ Пламен Димитров на работната среща. Той допълни, че ще се затрудни придвижването на ученици и работници, информира Агенция "Фокус".

"Ръководствата на железницата възнамеряват да изхвърлят на улицата хиляди от нас, да ни обрекат на глад и непосилно оцеляване, да ни маргинализират и поставят семействата ни в условия на унизително оцеляване". Това заявяват синдикатите в обръщение към българската общественост, разпространено днес. В документа те се извиняват за предстоящите неудобства от стачката, но посочват, че това е единственият начин да се защитят.

Екатерина Йорданова - председател на синдиката на транспортните работници към КНСБ, отправи призив към управляващите железницата да се "заровят томахавките" и да се седне на масата на преговорите.

Условието за край на стачката е подписването на колективен трудов договор, който ще гарантира трудовите права на работниците. Това стана ясно още днес. Компромисът, който ще бъде направен, е че той ще бъде подписан със старите параметри.

БДЖ: Обявената стачка е незаконна. Няма да отстъпим

Ръководството на БДЖ няма да се откаже от петте мерки за оздравяване на железницата. Те не подлежат на предоговаряне със синдикатите, обяви на пресконференция днес председателят на Съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров. Той беше категоричен, че няма да отстъпи пред натиска на синдикалистите.

Петте мерки са: съкращаване на 2000 служители, спиране на 150 влака, продажба на неоперативни активи, увеличване на цените на пътническите превози по БДЖ с 15 % и на всички останали субсидирани превози с 9 на сто, продажбата на "Товарни превози".

"Според мен синдикатите нямат кауза и нямат алтернативно предложение на реформите, предлагани от ръководството", заяви Владимиров. Той допълни, че за холдинга стачката е абсолютно безсмислена и подкрепи думите си със следните примери: 600 000 лева загуба на железницата за ден, блокиране на пътници по гарите, негативите от нея отиват към БДЖ като цяло и ще има сериозни проблеми за товародателите.

2000-те души, които трябва да бъдат съкратени, са ясни и няма нови – стачкували, да ги заменят. Ако съдът обяви стачката за незаконна обаче, работодателят има право да прецени персоналната тежест на нарушението и поведението на работника и служителя и да го накаже, включително с дисциплинарно уволнение.

Главният юрисконсулт на БДЖ Ваня Флорова потвърди, че така обявената от синдикатите стачка е незаконна, защото не са спазени задължителните изисквания на Закона за уреждане на колективните трудови спорове и на Закона за железопътния транспорт относно сключването на споразумения за задоволително транспортно обслужване. Такова трябва да бъде сключено най-късно три дни преди началото на стачката и да осигурява най-малко 50% от обема на превозите. Такова споразумение до момента не е налице, каза Флорова.

Изготвен е списък на влаковете, които евентуално биха били задържани по време на ефективната стачка от 8.00 до 16.00 часа, съобщи Методи Христов, управител на "Пътнически превози" в БДЖ.

При купен билет и отказ от пътуване на клиента ще бъде възстановена сумата. Предвижда се и отстъпка за клиентите, пострадали от евентуалната стачка.

Около 70 хиляди дневно са пътниците по БДЖ. Няма как близо 540 автобуса, колкото ще бъдат необходими за превозване на засегнатите пътници, да бъдат осигурени. БДЖ "Пътнически превози" няма как да осигури тези превозвания, каза Владимиров.

До края на годината БДЖ ще осигури обувки и облекло за работниците и служителите на железницата. Напълно отречени бяха твърденията на синдикалистите, че докладът на ЕК за БДЖ е негативен.

В края на деня по темата се изказа и премиерът Бойко Борисов. "Ако БДЖ не бъде оздравена, всички заети ще останат без работа", заяви министър-председателят. В отговор на въпрос Борисов каза, че няма да се намеси, за да спре стачката. "Да са стачкували, когато са харчили пари, без да има възвръщаемост, или, когато са им купували влакове и никой не е казал откъде след това ще бъдат платени", каза премиерът. Той отбеляза, че през този период е имало излишък в държавата, откъдето е било възможно да дойде плащането.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 28.10   312 г. – Битката на Милвийския мост: Константин I побеждава Максенций и става едноличен управител на Римската империя. 1492 г. – Христофор Колумб открива...