Изключителният успех на излизането на китайската компания за електронна търговия Alibaba на американската борса впечатли не само специалисти. Азиатският гигант накара целия свят да говори за него след като се превърна в интернет компанията с рекордно първичното публично предлагане в САЩ, изпреварвайки Facebook, който досега държеше първото място.
Alibaba първоначално обяви, че началната цена на акциите ще бъде 69 долара. Заради засиленото търсене на борсата в Ню Йорк акциите тръгнаха по 92,70 долара. В крайна сметка ценните книжа се търгуваха за 93,89 долара или с 38% над първоначално обявената стойност.
Само за няколко минути сред пускането им на борсата, продадените акции достигнаха брой от 100 млн., което изпревари предишния рекорд на социалната мрежа Twitter. В края на деня (19 септември) пък стойността на интернет компанията нарасна с 21,8 млрд. долара, изпреварвайки свои големи конкуренти в лицето на Facebook и Amazon.
За сравнение IPO-то на социалната мрежа, което се състоя през 2012 г., достигна малко над 16 млрд. долара и дълго време държеше първо място на глобалния пазар. Нещо повече. В първия ден на американската борса Alibaba вдигна стойността си с по-голяма сума, отколкото Facebook, Google и Twitter взети заедно.
„Инвеститорите обичат да купуват акции на пазарен лидер и водещите позиции на Alibaba в този интересен сегмент успяха да създадат представа за изключителна сделка. Несъмнено съществен принос има и подходящият момент на фондовите пазари, които са на абсолютни върхове с перспективи за покачване още няколко години, докато трае икономическото възстановяване“. Така анализаторът от „Елана Трейдинг“ Цветослав Цачев коментира пред Econ.bg рекордното IPO на Alibaba.
Благодарение на продажбата на ценни книжа пазарната стойност на Alibaba вече се изчислява на 231,4 млрд. долара, превръщайки се в една от най-скъпите технологични компании в света. Пред Alibaba остават само Microsoft, Google и Apple.
Добра инвестиция или подводен камък
След добрите новини очаквано апетитът към акциите на Alibaba се засилва. Дали обаче компанията ще успее да оправдае очакванията на инвеститорите, е въпрос, който вероятно много хора си задават.
„Компанията вероятно ще изпълнява плановете си за развитие, въпреки че успехи като този и набирането на голям капитал понякога не завършва добре. Мениджърите са склонни да разрастват компаниите с неразумни темпове и да купуват скъпо по-малки дружества или конкуренти, за да отговорят на високите очаквания на инвеститорите“, коментира анализаторът.
Според него обаче ако това се случи и с Alibaba, компанията може да не се окаже толкова добра инвестиция, колкото всички очакват.
„Акцията и в момента е много скъпа по отношение на финансовите резултати, така че има сериозен риск за инвестицията“, обясни още Цачев.
И сега накъде?
Основателят на Alibaba - Джак Ма, създал компанията с помощта на 18 свои приятели през 1999 г. Неговата цел била да използва интернет, за да промени Китай и да помогне на малкия бизнес в страната да се свърже с глобалните пазари. Често амбицията му да създаде глобална компания за електронна търговия е била наричана „налудничава“.
В момента Alibaba е най-голямата подобна платформа в Китай с над 279 млн. активни потребители и 2,54 млрд. долара приходи към края на второто тримесечие на годината. Пазарната стойност на Alibaba (231,4 млрд. долара) дори надминава американските й конкуренти Amazon – 153 млрд. долара, и Ebay – 65 млрд. долара. Джак Ма пък се превърна в най-богатия човек в Китай.
“Годината беше страхотна за някои банки, но приходите се насочват към технологичния сектор. Първичното предлагане на акциите на Alibaba на нюйоркската борса е впечатляващ момент във всеки глобален аспект и осигурява положителна инерция и начертава пътя за други китайски предприемачи, които искат да последват примера на Alibaba. Успехът на компанията ще накара и други интернет стартъп-и да излязат на борсата“, коментира експертът Мървин Шоу от Credit Suisse.
Противно на очакваното Alibaba не представлява заплаха за американския пазар. Компанията контролира около 80% от китайската електронна търговия, което звучи като че е приключила с развитието си в Китай и ще се насочва към чуждите пазари, но това не е така. Всъщност Китай е огромен пазар, но по-малко от половината домакинства в страната са свързани с интернет и потребителските харчове са едва една трета от икономическата активност на населението. За сравнение в САЩ техният дял е две трети.
“Alibaba не се конкурира пряко с Amazon и eBay. Потребителският сегмент обаче е много интересен и няма да се учудя, ако конкуренцията между тях постепенно се изостри“, смята Цачев.
Вероятно Alibaba в действителност ще използва част от приходите си за експанзия на глобалните пазари в САЩ и Европа. Бъдещото й развитие обаче ще се задържи на местния пазар, за да затвърди позицията си на фона на все по-големия брой потребители, които ще започнат да се свързват с интернет.
Alibaba вече направи първата си стъпка в тази насока, закупувайки 15% дял от китайската технологична компания Beijing Shiji, оперираща в сферата на хотелиерството. Очаква се инвестицията да даде възможност на Alibaba да развие бизнеса си за пътувания Taobao, включително предоставянето на бек-офис услуги. Сделката ще помогне на компанията и да пренасочи клиентите от хотелиерството към сайта й за електронна търговия.