От днес на пътя влизат в сила засилени мерки за сигурност , а от 1 юни Пътна полиция и МВР започват денонощен контрол за започващия летен туристически сезон. Това предвиждат част от правителствените мерки за борба с пътно-транспортните произшествия. България е на челно място в ЕС по брой ПТП и жертви на пътя на определен брой жители.
В края на миналата седмица премиерът Бойко Борисов посочи, че "не може да говорим за демография, а в същото време всеки ден да има по две-три и повече жертви". "Интересува ме какво може да направим по линия на регионалното министерство – мантинели, кръгови, легнали полицаи, промяна в инфраструктурата. Всеки човешки живот ни е важен. Правим толкова много да се повиши раждаемостта и толкова лесно отгледани деца загиват", посочи министър-председателят.
"Водихме много сериозен дебат. Някои от мерките, които обсъдихме са обединение на контролните органи, след което и промяна в законодателството", каза на брифинг вътрешният министър Валентин Радев. Дадохме си много кратки срокове и с помощта на колегите от другите министерства ще успеем да овладеем този процес. Министър Радев заяви, че някои от мерките не могат да бъдат реализирани бързо, но правителството е решено на всичко, за да спре покачването на смъртността по пътищата.
"Употребата на дрога по време на шофиране става масово явление. Това е по-опасно от пияните зад волана", каза след заседанието при Борисов главният секретар на МВР Младен Маринов.Още днес се очаква МВР да е готово с черновата на промените в закони и наредби, с които да се въведе бърз съд и затвор за дрогираните шофьори.
След срещата на министрите министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков обяви пред телевизия Европа, че безопасността по пътищата са основна цел, а тунелите - основна грижа. "Надяваме се в максимално кратки срокове да имаме избран изпълнител и да започнем внедряването на тол-системата." "Новият модел предполага по-голяма гъвкавост при времетраенето на електронните винетки. Финансовите параметри няма да се повишават спрямо сегашните", допълни министърът по време на интервюто. Новата система няма да е за сметка на българския гражданин, който се движи по републиканските пътища с леки автомобили, а на тежкотоварните и на транзитно преминаващите през България, благодарение на което ще поддържаме по-качествена, по-ефективна и по-безопасна и сигурна републиканска пътна мрежа. По този начин пътният сектор ще се поддържа с тол-системата и пътните такси, ще се самоиздържа и самофинансира, изтъкна министър Нанков.
"Тол системата индиректно да контролира и нарушителите на пътя, този вариант също ще бъде обсъден. Целта е да се намалят жертвите на пътя", посочи и пред bTV регионалният министър. Системата ще е свързана с базата данни на МВР, Националната агенция по приходите (НАП) и митниците, което ще помага за пресичане на контрабандни канали и за разкриване на престъпления по пътищата. Таксуването през тол системата ще е за тежкотоварни автомобили над 3,5 т. Те ще плащат за изминато разстояние, а леките автомобили ще се движат с електронни винетки за врем. Очаква се приходите от нея да донесат допълнително 800 млн. лв. Таксите ще се плащат за 80% от републиканската пътна мрежа, ясно е къде ще бъдат поставени стотиците камери. Обсъжда се вариант те да бъдат ползвани и за санкциониране на джигите на пътя.
Добра идея за контрола по пътищата е и пускането на необозначени автомобили, които ще регистрират нарушенията. Последното бе уточнено пред Нова телевизия от бившия началник на "Пътна полиция" Алекси Стратиев. Друга идея е да се махнат някои от табелите по магистралата, обозначаващи скоростта. По думите му една от най-честите причини за катастрофите у нас е изпреварване в насрещно движение.