Депутатите окончателно гласуваха днес разширяване на либерализацията на вътрешния железопътен пазар за външни жп превозвачи. С измененията в Закона за железопътния транспорт се прилага законодателството на Европейския съюз, прието с Четвъртия железопътен пакет през 2016 г.
С приетите промени се дават права на железопътните превозвачи на достъп до железопътната инфраструктура и до всички съоръжения за извършване на жп услуги.
Железопътните превозвачи ще имат право да превозват пътници между железопътните гари във всички държави-членки, включително и на наша територия.
Това в известна степен се случва и сега, но с окончателно приетите изменения на закона за железопътния транспорт се осигуряват лостове за защита на националния превозвач „БДЖ-Пътнически превози“, ако има такава нужда, уточни председателят на Транспортната комисия и депутат от ДПС Халил Летифов.
„Но България попада в територия с твърде малко или много ниска категория като интерес, защото ние представляваме някъде около 20 милиона влак-километра на година, с което за железопътния пазар не сме интересни“, добави той.
Договорът на държавата с „БДЖ-Пътнически превози“ за изпълнение на тази задължителна обществена услуга е до 2024 г.
„Към този момент притеснения за тази либерализация, която се случва, нямаме, но идеята е да се намери вариант, с който да се подобри услугата като цяло“, каза още Летифов.