Едно време хората гледали към небето с очакване да видят реещи се гигантски балони, а не самолети. Трагедията на германския дирижабъл LZ 129 Hindenburg през 1937 г. обаче незабавно сложила край на тези мечти. Почти един век по-късно, една компания може би най-накрая е измислила как да създаде дирижабъл, подходящ за 21-ви век, разказва интернет изданието "Гизмодо".
Този напълно твърд дирижабъл, наречен Aeroscraft, се различава съществено от, да речем, дирижаблите на щатската компания Goodyear. Последните са от вида летателни средства, които нямат вътрешна структура и поддържат формата си само чрез налягането на газа, който съдържат. Когато газът изтича, те спадат като гигантски балони, каквито всъщност са. Твърдите дирижабли, като цепелините преди тях, поддържат формата си, независимо от налягането на газа благодарение на вътрешна скелетова структура.
Hindenburg използвал леснозапалимо балсово дърво, но Aeroscraft е изработен от алуминий и въглеродни влакна и поддържа своята устойчивост със серия от пълни с газ мехури. За разлика от хибридните дирижабли, Aeroscraft не изисква инерция, за да се издигане. Цялата сила идва от хелия.
Aeroscraft е в процес на разработване от Aeros Corp., най-големият производител на дирижабли и балони в света, от 1996 г. насам. Проектът е получил над 35 милиона долара във фондовете за развойна дейност, а правителството дори предостави на компанията специалисти от НАСА, които да помогнат за развитието на аеродинамиката и системите за контрол. С успешното тестване на малкия по размери прототип на Aeroscraft, наречен Pelican, инвестицията изглежда, че се изплаща. Бъдещето на въздухоплаването с дирижабли изглежда, че съвсем скоро ще дойде!
Със своите 81 метра дължина и 29,5 метра широчина, Pelican е наполовина по-малък от това, което Aeroscraft ще бъде. Ако бъде завършен, дирижабълът ще е 122 метра дълъг и ще може да повдигне 66 тона.
За разлика от балоните, които поддържат устойчивост чрез баласт и допълнителни перки, Aeroscraft използва уникална система, от мехури, които могат да променят статичната тежест на плавателния съд по желание, наречена „Контрол на статичната тежест (COHS). Системата работи подобно на тази при подводниците, където се използва сгъстен въздух за плаване.
Aeroscraft е снабден също така със серия от резервоари под налягане, пълни с хелий. Когато пилотът иска да увеличи височината, незапалимия хелий се изпомпва от резервоарите през мрежа от тръби и регулиращи клапани, във вътрешните газови мехури, наречени хелиеви балони (HPEs). Това увеличава подемната сила на хелия, и се намалява статичната тежест на плавателния съд, което му позволява да се издигне. Когато пилотът иска да се спусне, процесът се обръща. Това позволява на Aeroscraft да каца лесно на всякакви места, за да качва товари или пътници. Дирижабълът ще разполага с три двигателя-по един от всяка страна и още един отдолу, както и шест турбовитлови двигателя, които да дават достатъчно тяга и да усилват системата COHS.
Вижте и кратко видео: