През април 2010 г. вулкан, чието име малцина могат да произнесат, изригна в Исландия. Тогава той разпръсна пепел в небето над Европа, доведе до затварянето на всички летища на континента и разстрои графика на полетите по целия свят. Близо 10 милиона пътници останаха по летищата в продължение на седмица, а и без това ударените от кризата авиопревозвачи отчетоха многомилионни загуби.
Въпреки че накрая ситуацията бе овладяна, проблемът си остава. Вероятно бъдещо по-мощно изригване на вулкан може да причини несравнимо повече проблеми.
За да разреши проблема, британската нискотарифна компания easyJet предлага свое решение. Нейни специалисти разработват детектор за засичане във въздуха на частици с вулканичен произход (съкратено AVOID), който, както подсказва името му, ще може да засича частици от пепел в атмосферата, съобщава DigitalTrends.com.
Технологията включва две инфрачервени камери, разположени върху крилата на самолета. Те са способни да засекат наличието на пепел в атмосферата в радиус от 96 километра в зоната пред превозното средство. Така пилотите ще бъдат предупреждавани отрано за опасността и ще могат да предприемат маневри, които да я избегнат.
Навлизането в облак от пепел може да доведе до задръстването на двигателите на самолета с частици и до блокиране на роторите. В тази ситуация единствената надежда за спасение на самолета е той да се намира близо до летище, на което да кацне аварийно.
Получената от инфрачервените камери информация ще може да се съчетава със сателитни снимки и по този начин да бъдат създадени 3D изображения на облака с пепел
Според информация на Sky News, технологията вече е била тествана върху лек самолет, който прелетял близо до италианския вулкан Етна. От easyJet предвиждат в близко бъдеще да проведат тестове с по-големи самолети.
Въпреки че изглежда обещаващо, системата AVOID е далеч от съвършенството. Първо, тя би създала сериозни проблеми на авиодиспечерите, които в движение ще трябва да променят определените курсове. Второ, AVOID на практика няма да направи самолетите по-устойчиви срещу пепелта, а само ще покачи вероятността те да избегнат опасните облаци по пътя си.
Това означава, че системата едва ли би могла да бъде приложена за масова употреба в този си вид. В крайна сметка бихте ли се решили да летите в опасна област до вулканична пепел, макар и със самолет, снабден с AVOID, или просто бихте изчакали, докато облакът се разсее?