Автомобилите втора ръка в момента плавно поскъпват

09.04.2012 | 10:20
по статията работи: Петър Чернев
Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България
Автомобилите втора ръка в момента плавно поскъпват

Специално за Econ.bg

Любомир Доросиев е роден през 1964 г. в София. Завършил е техникума "Киров" в столицата, специалност "Електроинженерство". Владее английски език. Зам.-председател е на Асоциацията на вносителите на автомобили в България. Доросиев е и президент на автокъщата „Любо Кар“.

Акценти:

  • Не очаквам голям бум около откриването на завода на Great Wall.
  • Българинът не е националист. Сърбите обичат своята марка автомобили.
  • В момента таванът на цените на автомобили втора ръка е до 20 хил. лв.
  • Поскъпването на горива може да окаже влияние на пазара на коли втора ръка.
  • За американските автомобили много трудно се намират резервни части.

Господин Доросиев, как мислите, че ще се отрази отварянето на завода на Great Wall на пазара на автомобили?

Любомир Доросиев:

Не мисля, че станем свидетели на голям бум и интерес. Цените на китайската компания са типично европейски.

Другото, което се случва в момента, е, че почти никой не купува нови автомобили. При покупката на нова кола още през първата година се губят 30-40% от стойността, която е платил клиентът. До третата година се губят около 70 на сто. Ние пълним точно тази ниша – продаваме коли на възраст между 2 и 5 години на стойност около 30% от това, което бихте платили за нова машина.

Очаквате ли драстични разлики в цените – били те нагоре или надолу, след отварянето на новия завод? 

Любомир Доросиев:

Аз представлявам една гилдия – Асоциацията на вносителите на автомобили, която съставлява доста голямо перо в пазара на автомобили. Смея да твърдя, че дялът ни достига 90% от целия пазар.

Автомобилите втора ръка в момента плавно поскъпват. Това, което се случва на пазара на нови коли у нас, става факт и в Западна Европа – почти никой не е сигурен в бъдещето, за да си вземе нова машина. Все повече и повече се предпочитат и карат старите автомобили, които са много запазени и много годни за употреба.

В резултат на нас (вносителите – бел. авт.) ни се налага да купуваме малко по-скъпо колите отвън. За сметка на това в България съкратихме доста нашия марж на печалба. Мога да дам пример - от автомобил, който струва около 10 хил. лв., преди взимахме печалба от 1000-1200 лв. на машина. За сравнение – в момента получаваме 500-600 лв.

В момента ние получаваме  много по-добри цени отвън, защото правим т.нар „пакети“ - взимаме 7-8-10 коли накуп, отделно имаме дългогодишни контакти с техните големи фирми. Става въпрос не за автокъши, а точно вносители и производители на нови автомобили.

Неслучайно всички държави около нас на Балканския полуостров идват и купуват от България автомобили. Визирам сърби, македонци, албанци, турци, дори и гърци. Ние сме много атрактивен пазар, тъй като отдавна получихме възможност да внасяме автомобили, без да плащаме мита. Българските търговци държат голям дял дори в сравнение с Балканския полуостров цялостно.

Очаквате ли хората да изберат българската кола от гледна точка на мястото й на производство?

Любомир Доросиев:

Не очаквам. Българинът не е националист. Ако говорехме за сърбите, те си обичат своята марка автомобили. В същото време българите при тези отворени врати, при които може да се внася и купува абсолютно всичко, ако цената не е много добра, мисля, че няма да се наложат на българския пазар. 

Какви са предпочитаните марки автомобили. В какъв ценови клас продавате най-често?

Любомир Доросиев:

Като марка не мога да се ангажирам. Аз предпочитам да продавам много японски автомобили. Държа на този клас коли.

Що се отнася до ценовия диапазон – бих казал, че в момента пазарът е само до 20 хил. лв. Над тази сума почти нищо не се случва, а дори нещо да стане факт, говорим за бартер, лизинг или нещо такова, но обикновено не се стига до някаква много добра сделка. Продаваме автомобили и до 30 хил. лв., но това е много малък процент от всичко, което се търгува в момента на българския пазар.

Що се отнася до колите, чиято цена е около 20 хил. лв. - те са почти нови и точно там е нашата ниша, за която казах, че стъпваме на територията на вносителите на нови автомобили. Ние предлагаме коли, които са изминали до 100 хил. км и на възраст до 3 г. Цените са с 30% по-ниски в сравнение с това, което предлагат търговците на нови машини.

Каква беше 2011 г. за търговците на автомобили. Бихте ли направили някаква прогноза за тази година, била тя и доста условна?

Любомир Доросиев:

2011 г. беше много успешна за нас. През периода 2009-2010 г. ние търпяхме много загуби, почти нямаше продажби. Имах месеци само с 2 продадени автомобила, което е абсолютно нищо. От края на 2010 г. започна да се наблюдава една тенденция на повишаване на продажбите. Стигал съм през някои месеци и до 30 продадени автомобила, което е доста добра работа. Говори за почти по 1 продадена кола на ден.

Има и много автомобили, които продаваме на себестойност, защото една машина в нашия бизнес, когато поседи 3-4 месеца, то цената пада. В резултат се отчита, че колата е продадена или на себестойността й, или на загуба.

Всички говорят за поскъпването на горивата и евентуалните последици от него. Очаквате ли отлив на хора, които са имали намерение да си купят автомобил?

Любомир Доросиев:

На тема горива аз също съм много уязвим, защото очаквам да ни секнат продажбите, ако поскъпването продължи. Не е нормално при нашия стандарт горивата да бъдат на цената на европейските, защото хората на Запад взимат около 2000 евро заплата, а ние – около 400 евро. 

Преобразувайки тези суми в гориво, това означава, че западнякът може да си позволи да се движи с автомобил, докато българинът – все по трудно и по-трудно да отделя средства. Този факт мисля, че ще ни (търговците на автомобили втора ръка – бел. авт.) донесе негативи, но пък забелязвам, че все по-често се търсят бензинови коли, а не дизелови. Също така често се монтират газови уредби. Българинът започна да търси и комбита, за да може да монтира подобни устройства, и да му остане място в багажника. Това е една тенденция от близо година насам – да се търсят бензинови автомобили, в които да се монтират газови уредби.

Доколко марката и нейният произход влияят при избора на автомобил?

Любомир Доросиев:

Луксозните коли – имам предвид марки като „Мерцедес“ и БМВ, които са част от луксозния клас и са по-скъпи и като нови, също така да се търсят. Те са малко по-трудни за поддръжка. Масово на пазара има интерес към френски, японски коли, които са по-нови като година на производство, но си има хора за всякакви марки автомобили. Не мога да кажа конкретно дали дадена машина се търси или не.

Имам едно наблюдение – например „Форд“ е автомобилът като марка, който по-малко се търси. „Ситроен“ изключително трудно да се продава.

Последният факт от гледна точка на трудно намиране на резервни части ли е?

Любомир Доросиев:

Не, просто тези автомобили не ги харесват хората ли, лоша слава ли имат... Значи като части не са кой знае какво... Докато „Форд“ е скъпа кола, която е трудна за поддържане.

Кои са най-трудните за поддържане от гледна точка на резервни части автомобили?

Любомир Доросиев:

Американските, защото няма части за тях.

Направи ли кризата джиповете по-достъпни за хората?

Любомир Доросиев:

Зимата ги направи доста търсени, пък не знам за цени дали са достъпни. Но тази люта зима, която изживяхме, не си спомням такова нещо – тук имаше автомобили в автокъщата, които ги разривахме, за да видим какво има отдолу.

Много джипове бяха продадени тази зима. Говорим за всякакъв ценови диапазон. Смятам, че аз съм продал около 30 джипа, струващи между 20 и 30 хил. лв. Това е един доста висок ценови диапазон. Имаше добър пазар за джипове тази година и автомобили 4х4.

Кои са най-предпочитаните марки джипове?

Любомир Доросиев:

Търсят се всякакви марки, дори и пикапи много се продадоха.

В момента гърците идват и купуват пикапи и автомобили с мощност на двигателя до 1.5. В същото време македонците и албанците купуват коли, които са били произведени между 2001 и 2003 г., молдовците купуват машини на стойност до към 12 хил. лв. Сърбите си позволяват малко по-скъпи коли.

Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 06.11   1315 г. – Данте Алигиери (на портрета) е осъден на доживотно изгнание от Флоренция, а ако се върне е заплашен от изгаряне на клада. 1521 г. – Фернандо Магелан...