Специално за Econ.bg
Рохит Баргава е независим маркетинг експерт, главен изпълнителен директор и основател на Influential Marketing Group. През последните 10 години управлява брандинг, дигитални и социални медия стратегии за много от най-големите марки в света, чрез заеманите управленски позиции в Ogilvy and Leo Burnett marketing agencies в Съединените щати и Австралия.
Баргава е професор по Глобален маркетинг в университета „Джорджтаун”. Той е автор на книги, превърнали се в бестселъри в световен мащаб, като Likeonomics: The Unexpected Truth Behind Earning Trust, Influencing Behavior, and Inspiring Action“ и „15 Marketing Trends In 2013 And How Your Business Can Use Them“.
Рохит Баргава е член на журито на комуникационния конкурс BAPRA Bright Awards 2013 г., на който Econ.bg е медиен партньор. Наградите в конкурса ще бъдат тържествено раздадени на 16 април. Повече за събитието
може да научите тук.
Г-н Баргава, какво се промени в маркетинга през последните години? Какво влияние оказаха социалните мрежи?
Рохит Баргава:
Вярвам, че най-голямата промяна в областта на маркетинга точно сега е, че онлайн и социалните медии окончателно обединиха различните му елементи. От години интеграцията е нещо, което много маркетинг екипи гонеха, но никога не успяха да достигнат. Днес контент маркетингът и социалните медии накараха PR-а да си сътрудничи с рекламата и маркетинга. Това означава, че организациите, които са най-добре подготвени да отговорят на това предизвикателство, ще бъдат тези, които ще са в състояние да съборят вътрешните бариери и да си сътрудничат най-ефективно сред многото различни отдели на техните комуникационни екипи.
Какво значи иновативен маркетинг?
Рохит Баргава:
Иновативен маркетинг е повече от голяма идея. Мисля, че много често иновациите са като единен стандарт, който всеки се опитва да достигне. Ако работите в силно регулирана индустрия с традиционен маркетинг подход, иновациите ще са коренно различно нещо от бранд, който просто гледа в бъдещето. За мен целта на иновацията е да служи на истинските цели на комуникацията. Тя не се опитва да създава големи идеи заради тях самите или за да печели награди. Вместо това, истинските иновации се създават, за да решават предизвикателствата по нови и неочаквани начини. За мен иновациите са в оригиналните решения.
Кое със сигурност бихте препоръчали на една стартираща компания при изготвянето на маркетинговата ѝ стратегия? А при крайно ограничен бюджет за това?
Рохит Баргава:
Един от най-добрите начини за стартиращи компании с ограничено финансиране, които искат да успеят, е да го направят чрез маркетинг на влиянието. Това означава първо да намерят хората, които имат репутацията и всичко необходимо, което им помога да превърнат една стартираща идея в успех, а след това да изградят взаимоотношения с тези хора по един автентичен начин. Това изисква повече подготовка от разпращането на традиционния имейл, който адресираме до много медии и лидери на мнение. Това изисква маркетинговите екипи да станат по-умни по отношение на това кои са хората, които оказват влияние, и да знаят къде могат да ги намерят. Добрата новина е, че тази тактика работи винаги, без значение колко е бюджетът, който имаме, защото тя се основава на изграждането на автентични връзки, а не на плащането за позициониране като рекламата.
Какви са Вашите прогнози за развитието на маркетинговата индустрия през 2013 г.? Кои са най-горещите тенденции?
Рохит Баргава:
Прекарах много време, мислейки за глобалните тенденции в маркетинга и дори публикувах моя топ 15 по темата на www.15trends.com. Някои акценти сред тези тенденции включват "Човешкото банкиране" – в което банките преоткриват хуманността и това се превръща в отправна точка в обслужването на клиентите. Също така, оптимизацията в пазаруването е тенденция, описваща огромния брой нови сайтове и приложения, предназначени да оптимизират процеса на пазаруване на дребно, за да го направят по-лесен за всеки един от нас и да купуваме каквото искаме, когато искаме. Може да прочетете пълния списък с останалата част от тенденциите онлайн безплатно на www.15trends.com.
Имате ли наблюдения за сферата на PR и рекламата в България? Къде сме ние в сравнение с останалия свят?
Рохит Баргава:
Мисля, че индустрията е доста напреднала в сравнение с други региони на света по отношение на един особено важен елемент - насърчаването на общността от съмишленици - професионалисти, които да споделят знания и ресурси. Голяма част от качеството на работа, което идва от определен регион, зависи от силата на групата от колеги професионалисти, които могат да споделят най-добрите практики и да се учат един от друг. Благодарение на BAPRA и свързаните с нея събития в рамките на бранша, общността е видимо силна и жизнена.
Кои са критериите, на които обръщате най-голямо внимание при оценяването на компаниите от сферата на комуникациите в конкурса BAPRA Bright Awards?
Рохит Баргава:
Най-важният критерий за мен в оценяването на всяка кампания е колко добре отговаря тя на поставените цели. Обичам добрата творческа концепция, но нещото, което ще търся повече от всичко друго, е ефективността при постигането на целите, които клиентът иска да постигне.