Как да управляваме служители, които знаят повече от нас

24.01.2012
по статията работи: Нели Минчева
Представяме ви съветите на Маршал Голдсмит - известен консултант и обучител на световни лидери, както и автор на редица бетселъри за кариерно и личностно развитие
Как да управляваме служители, които знаят повече от нас
Снимка: PhotoExpress

 

Управлението на хора, които имат по-голям експертен опит и по-детайлни специфични познания, изисква определени умения. Макар в същото време да е препоръчително екипът под един мениджър да е именно с повече познания за детайлите в оперативната работа. Но как да се справи мениджърът с това положение? 

В такива случаи е добре визията за лидерството да е пречупена през желанията и нуждите на служителите като контрапункт на фокуса върху експертните компетенции в дадена сфера. Това съветва пред Harvard Business Review Маршал Голдсмит, известен консултант и обучител на световни лидери, също и автор на редица бетселъри за кариерно и личностно развитие. 

Той дава и няколко конкретни съвета за поведение на лидера към опитния и уверен екип:

Показвайте страстта си към работата. В миналото работата по 40 часа седмично и честото излизане в отпуск понякога се интерпретираха като неособено голяма отдаденост на кариерата и любов към всекидневната дейност. Днес хората често работят по 60-80 часа седмично и е от ключово значение да обичат работата си, за да издържат на подобен ритъм.

Ако мениджърът показва с поведението си, че в неговия случай отдаденост не липсва, хората под него ще възприемат като нормално, дори необходимо, да следват примера му, без това да ги натоварва неимоверно.

Увеличете компетенциите на екипа си. Макар и да знаят повече от шефа си, служителите винаги има накъде да се развиват допълнително, надскачайки и самите себе си. В даден момент техните умения може да са достатъчни за компанията, но е добре лидерът им да има поглед към бъдещето и да помага на екипа си да придобива знанията, които ще са необходими утре.

Ценете времето. Хората имат все по-малко време, което логично означава, че цената на времето се е увеличила. Лидерите, които по един или друг начин губят времето на служителите си, трудно могат да очакват благосклонно отношение. Мениджърът ще е много по-успешен, ако предпазва хората си от неща, които нито ги насърчават да вървят напред, нито повишават техните умения.

Изграждайте контакти. Задържането на едно работно място в голяма степен зависи от уменията на служителя, неговата отдаденост, но също и на контактите, които има.

Излишно е лидерът да се опасява, че колкото повече познати има даден човек, толкова по-лесно той ще си тръгне от екипа. Напротив, познаването на хора от бранша и комуникацията с тях носят допълнителна стойност, обогатяват служителя с нови познания, които той "вкарва" в компанията.

Подкрепяйте растежа. Най-ценните за една компания служители са тези, които работят не само заради парите. Те искат да дадат своя принос и да се развиват в сферата, която сами са избрали за себе си. Лидерите, които задават въпроса "Какво може да направи фирмата, за да ти помогне в това да израснеш и да постигнеш целите си?", ще спечелят в най-голяма степен лоялността на хората си.

Пазете щастието и усещането за значимост. Никой не иска да работи нещо незначително, упражнявайки дейност, която го прави нещастен. Мениджърът трябва да показва на своите служители, че цени резултатите от труда им и да им помага да открият как максимално могат да дадат своят принос в развитието на организацията спрямо компетенциите, които притежават.

Според Голдсмит управлението на знанията на служителите е предизвикателна задача, чието изпълнение носи големи ползи. Лидерите, мислещи в тази посока, би трябвало да гледат отвъд работата и да са фокусирани и върху човека, който изпълнява конкретните дейности. С оценяване и насърчаване на отдадеността, времето и опита на служителите, мениджърите изграждат по-добро бъдеще не само за професионалистите, които управляват, но и за цялата компания.

В интерес на истината в много случаи практиката сблъсква ръководителите на реални екипи със ситуации, в които е невъзможно автоматичното прилагане на напътствията на експертите по мениджмънт. Така или иначе обаче някои от изброените по-горе съвети биха помогнали на хората на управленски позиции, ако не да научат нещо ново, то поне да организират и преосмислят досегашните си опит и впечатления – за по-големи успехи в бъдеще.

А ако подходът на Маршал Голдсмит ви допада, специалистът е написало много книги, които бихте могли да прочетете. От тях на българския пазар е издадена "С каквото си успял, с него няма да преуспееш" (в съавторство с Марк Райтър), а някои други заглавия, в оригинал, са: "Learn Like a Leader: Today's Top Leaders Share Their Learning Journeys", "Succession: Are You Ready?" и др. 

Оцени статията:
4.68/8
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 28.10   312 г. – Битката на Милвийския мост: Константин I побеждава Максенций и става едноличен управител на Римската империя. 1492 г. – Христофор Колумб открива...