Уроци по лидерство: Как да събудим иновативността у служителите си

17.07.2012
по статията работи: Петя Бързилска
Унищожете глупавите правила, които пречат на работата
Уроци по лидерство: Как да събудим иновативността у служителите си
Снимка: Thinkstock/Guliver

За повечето хора това да бъдат инвативни е почти невъзможно. „Ако не ми вярвате, опитайте да измислите нещо невероятно ново и различно”, казва Джеф Хаден* в онлайн изданието за бизнес и предприемачество Inc.com.

Според автора повечето от нас нямат “ключ”, който да отваря пътя към креативността у тях. Както ние, така и нашите служители, не можем да стигнем така лесно до иновативната идея, която да доведе до промяната, която желаем.

Когато съберете служителите си на редовната оперативка или събрание и ги подканите да дадат няколко креативни идеи, резултатът почти винаги е плачевен. Подходът никога не работи, освен ако не играете на “Унищожи глупавото правило”. Това е един от моделите, описан от основателя и главен изпълнителен директор на консултантската фирма за бизнес иновативност Futurethink и автор на книгата „Убий компанията” (Kill the Company, англ.) Лиса Бодел.

Да се използва правилото е не само лесно - вашите служители ще го приемат с ентусиазъм.

По-долу ще прочетете няколко стъпки, с помощта на които да го използвате:

1. Съберете група служители

След това ги разделете на по-малки групи от по двама или трима души. Ако е възможно, съберете хора от различни отдели в една група.

2. Дайте на всяка група по 10 минути, за да отговори на следния въпрос:

„Ако можехте да разрушите или промените всички глупави правила, които пречат на по-доброто обслужване на нашите клиенти или просто на работния процес, кои точно щяха да бъдат те и как щяхте да го направите?”

3. След това се облегнете на стола и изчакайте

Постарайте се в този ден кожата ви да е достатъчно дебела, защото много от глупавите правила, които служителите ще искат да премахнат, са глупавите правила, които вие сте въвели.

По думите на Лиса Бодел след като изтекат десетте минути, формираните отбори ще ви молят за повече време. Те ще го направят „не защото нямат идеи, а защото 10-те минути въобще не са достатъчни, за да се запише всичко. Затова не ги спирайте. Рядко ще видите служители да са толкова ангажирани по време на събрание. Ако им дадете повече време, това ще покаже колко сериозни сте вие”, казва експертът. Това е важно за изграждането на доверие у служителите към вас и във възможността нещата наистина да се променят.

4. Накарайте всеки да напише своето „любимо” глупаво правило на лепящо се листче

След това нека всеки залепи избраното от него или нея правило на бяла дъска, на която е начертана координатна система с две оси X и Y. X ще показва лекотата на изпълнение, а Y - степента на въздействие. Вашата координатна система ще има четири квадранта:

  • Трудно за изпълнение и малка степен на въздействие
  • Трудно за изпълнение и голяма степен на въздействие
  • Лесно за изпълнение и малка степен на въздействие
  • Лесно за изпълнение и голяма степен на въздействие

Някои хора автоматично ще приемат, че тяхното любимо глупаво правило има огромно въздействие, дори когато няма. Това е разбираемо.

5. Поговорете за резултата

Едни и същи глупави правила ще се появят множество пъти. Някои правила ще бъдат такива, че ще се окаже, че само един човек ги следва. Някои няма да бъдат официално приети правила, ще са част от категорията „но ние винаги го правим по този начин”. Някои дори въобще няма да са правила – оперативки само заради идеята, че трябва да има такива, доклади, които никой не чете, множество подписи за одобряване на покупки или други...

6. Оставете служителите да изберат няколко правила, които са лесни за изпълнение с висока степен на въздействие и ги премахнете веднага

Докажете, че сте готови да изслушвате. Докажете, че искате да се промените. Докажете, че личната ангажираност на служителите е глагол, а не съществително.

7. Не спирайте дотук

Някои правила няма да могат да бъдат премахнати веднага. За няколко от тях може да е нужна първо промяна в процеса или начина на работа.

Това не е проблем. Направете нужните промени. Всичко, което води до организиране на качествен работен процес и създаване на качествен процес и освобождава служителите от излишните неща, които пречат на истинската им работа, е правилно отделено време. После направете нужното всички да разберат, че сте унищожили глупавите правила. По този начин вие ще покажете колко сериозно приемате приноса на служителите си и колко е важно да се правят положителни промени.

8. След това продължете да слушате

Когато служителите знаят, че приемате техния принос сериозно, няма да е нужно да се опитвате да запалите иновативната искра чрез провеждане на „брейнсторминг” сесии. Докато слушате и действате според това, което чувате, служителите ви ще създават велики идеи за вас.

*Джеф Хаден е бизнесмен и автор на повече от 30 книги. Той научава много от това, което знае за бизнеса и технологиите, от работата си, където започва като шофьор на мотокар и стига до позицията управител на 250 служители. Четири от бизнес заглавията на Хаден достигат първо място сред бестселърите в Amazon.com.

Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...