Game is NOT over* - II част

16.12.2012 | 13:20
по статията работи: Александър Димитров
Историите на Blizzard, Ubisoft и Bioware, или едни от най-обичаните компании от геймърите по света
Game is NOT over* - II част

В първата част на материала за най-големите разработчици на компютърни игри ви представихме три гиганта, решили да забавляват тази част от световното население, което изпитва удоволствие (смесено с нерви при неуспехите) от компютърните игри - Electronic Arts, Rockstar Games и Sega. Сега ви представяме още 3.

Blizzard на хоризонта

Не мисля, че има човек, занимаващ се дори откъслечно с компютърни игри (а и такива, които не се), който да не е чувал името Blizzard. Само с каталог от три вселени – WarCraft (World of Warcraft прилежаща тук), Diablo и StarCraft, корпорацията се утвърди като най-хитовата и обичана гейминг компания, и поддържа това равнище вече години наред.

Ако попитате някой защо, в зависимост от предпочитанията си, той или ще ви говори за зергове, терани и протоси (ех, тези battlecruiser) или ще обясни как frost wyrm-овете на undead са добри, обаче dragonhawk rider-ите на хората или пък хипогрифите на елфите ги контрират още по-добре. Покрай това може и да вметне как преди пет-шест години е рънил Мефисто с надеждата да му падне Tyrael's Might, докато всъщност не е осъзнал, че този предмет няма как да падне там.

А може би просто ще каже, че Blizzard са велики.

През 1991 година Майкъл Морхайм, Алън Адам и Франк Пиърс създават Silicon & Synapse веднага след завършването на Калифорнийския университет, Лос Анджелис. Не съм много сигурен дали са имали дори най-бегла и наивна представа какво точно забъркват с този ход, но тримата полагат първата плоча от пътеката, наречена Blizzard. '92 и '93 са ударни години, в които компанията издава култовата The Lost Vikings и също толкова популярната Rock n' Roll Racing.

През 1994 година Silicon & Synapse е забелязана от дистрибутора Davidson & Associates. Морхайм, Адам и Пиърс правят първия си удар, след като са закупени за 6,75 милиона долара, а компанията е прекръстена на Blizzard Entertainment. Име, което все още важи като пример за множеството новоизплюпващи се гейминг компании на световната сцена.

Петте класа в Diablo II. Снимка: Wikimedia.org

През същата година излиза първата игра от поредицата WarCraft. Заглавие, което заедо с най-големия си съперник в жанра стратегия в реално време – Command & Conquer, ще павира пътя в тази ниша за десетки други подобни игри.

Вече значително нараснала като капацитет, компанията закупува Condor Games през 1996 година. Condor придобива ново име – Blizzard North, и именно този клон на Blizzard е отговорен за най-голямата виртуална любов както на мен, така и на милиони други по света.

Името ѝ?
Diablo, последвано от Diablo II (2000 г.) и Diablo II: Lord of Destruction (2002 г.).

1998 година е друг крайъгълен камък за компанията. Тогава именно се пуска легендарната StarCraft, последвана през 2000 година от допълнението StarCraft: Brood War.

През май 2005 година, след пускане респективно на WarCraft III: Reign of Chaos (2002), WarCraft III: Frozen Throne (2004) и предизвикалата масова истерия World Of Warcraft (2004), Blizzard обявява „завземането“ и на Swingin' Ape Studios – компанията, отговорна за разработването на StarCraft: Ghost. Проектът обаче претърпява пълен крах и е „отложен за неопределено време“, с което се попарват множество надежди (включително и моите), раздразнени от първоначално спуснатата информация. Впоследствие Swingin' Ape се „залюля“ из различните екипи на Blizzard и загуби цялостта си.

2007 е може би най-важната година в по-скорошната история на гейминг корпорацията. През декември гигантът-издателство Activision прави официално изявление. В него се посочва, че Activision ще се слее с друг колос – Vivendi Games. Понеже Blizzard прилежи към Vivendi Games в този момент, раждането на Activison Blizzard се очаква напрегнато от наблюдателите. То става през април 2008 година, след като Европейската комисия одобрява обединението на предприятията. Сделката е финализирана на 9 юли 2008 година, а тоталната транзакция възлиза на 18,9 милиарда долара. Vivendi държи мнозинството акции, разполагайки с дял от 52%, впоследствие увеличен до 64%.

Така в момента на сцената е пуснал солидни корени гиганта Activision Blizzard, който изостава единствено зад Nintendo, що се отнася до приходи. А те не са никак скромни – общите приходи на компанията за 2011 година са 4,755 милиарда долара, от които чистата печалба е 1,085 милиарда.

 Специално що се отнася до Blizzard частта, компанията едва ли скоро ще залезе. В активите ѝ са вечния World of Warcraft, новоизлюпеното Diablo III, събралият стабилна база StarCraft II...и всички те очакват в скоро време своите допълнения, които отново да приковат милиони хора пред изпъстрените пиксели на монитора.

Ролевите Bioware

Bioware е канадски разработчик на игри, основан през февруари 1995 година от...наскоро завършили лекари. Tова са Рей Музика, Грег Зешук и Аугустин Уъп. Основен специалитет на компанията са ролевите видео игри. Заглавия като Baldur's Gate, Neverwinter Nights, както и Star Wars: Knights of the Old Republic са незабравими и емблематични не само за жанра, но и за игралната индустрия като цяло. По-скорошните хитове – заглавията от линията Dragon Age и тези от тази на Mass Effect също се утвърдиха като задължителни за всеки запален геймър.

Медицинското трио успява да задвижи машината на Bioware благодарение на успехите си в своя първоначален занаят. Акумулирали сумата от 100 хиляди долара, Музика, Зешук и Уъп решават да оползотворят тези средства в начален капитал за корпорацията си.

През 1996 тримата подписват сделка за издаването на Shattered Steel с Interplay Entertainment. С помощта на Pyrotek Studios, играта излиза успешно и става официалния дебют на компанията.

Крайъгълният камък обаче се оказва първата игра от серията Baldur's Gate (вляво, снимка Wikimedia.org), която е разработвана общо три години. Разкъсани между професионалните си ангажименти, лекарите разработват заглавието, докато същевременно практикуват своите професии. Baldur's Gate обаче се оказва непосилен ангажимент за подобно съчетаване и Зешук и Музика решават да се оттеглят от медицинската практика в името на каузата. Уъп напуска екипа, избрал да се фокусира върху първоначалната си професионална насока.

  Baldur's Gate жъне тотален успех. Играта продава два милиона копия след издаването си, като почти се съревновава в този аспект с друг огромен хит – Diablo. След това постижение идват два други важни фрагмента от каталога на Bioware – Planescape: Torment и серията Icewind Dale. Някъде по това време компанията решава да обърне достатъчно внимание и на екшън жанра, освен емблематичните си ролеви заглавия.

Пътят на компанията обаче далеч не е бляскав в следващите години и многобройните провали водят до банкрут. След като първо партньора на корпорацията – Interplay Entertainment фалира, Зешук и Музика започват сътрудничество с Infogrames, преименувана впоследствие на Atari.

Neverwinter Nights официално е издадена от Interplay, но компанията губи лиценза за нея и той става собственост на Atari. Част от лицензите за Dungeons & Dragons пък остават за Bioware. Bioware продава този лиценз поради деликатното си положение и разработва Star Wars: Knights of the Old Republic. В процеса на разработката, както и в следващите години, корпорацията на медиците има тесни отношения в сферата на издаването с LucasArts и Microsoft.

През 2005 се обявява нов смел ход – Bioware и Pandemic Studios обединяват сили, финансирани от частния инвестиционен фонд Elevation Partners. Две години по-късно обаче това сътрудничество на свой ред е „погълнато“ от гиганта в гейминг индустрията – Electronic Arts. След цялата тази схема Bioware става част от EA, но се запазва като марка и брандиране.

В последните години поредиците Mass Effect и Dragon Age отново изстрелват корпорацията на едно от първите места за феновете. На 17 септември тази година се обявява, че ще започне разработката по Dragon Age III. Изненадващо, едва ден по-късно, двамата основатели Музика и Зешук обявяват, че ще се оттеглят от игралната индустрия, оставяйки Bioware в несигурни води.

Типична битка в първата част на Dragon Age.

Фамилия Гилемо и безпогрешният нюх на Ubisoft

Ubisoft е един от най-важните и обичани от геймърите разпространители и разработчици по света. Френската компания разполага с 25 студиа в 17 държави, включително и у нас, както и с дъщерни фирми в 26 страни. Първата сричка „ubi” идва от акрономика Union des Bretons Independants, или Бретански независим съюз.

Към момента Ubisoft е третият най-голям независим разпространител в рамките на Европа, като корпорацията държи същата позиция и в САЩ. Най-големият клон на компанията се намира в Монреал, Канада, където работят близо 2100 души. Ubisoft има и клон в България.

За фискалната 2008 – 2009 година общите приходи на Ubisoft достигат 1,05 милиарда евро, счупвайки всички рекорди и най-сетне надхвърляйки заветния един милиард. В подкрепа на приходите на компанията е създадена и отделна филмова дивизия – Ubisoft Motion Pictures. Тя ще отговаря за екранизацията на част от заглавията, които корпорацията предлага на пазара.

Текущият главен изпълнителен директор на Ubisoft е Ив Гилемо. Той, заедно с четиримата си братя основава компанията в общо-взето далечната 1986 година. Както си личи от името, рождената област на разработчика е Бретан, Франция. Амбициозният нюх на Ив набързо води до споразумения с Electronic Arts, Sierra On-Line и Microprose, които да разпространяват игрите на Ubisoft във Франция. До края на десетилетието започва и инвазията на други пазари, главно САЩ, Великобритания, и Германия.

Ецио от Assassin's Creed II. Снимка: Wikimedia.org

С началото на новото хилядолетие, компанията жъне ценни придобивки една след друга. В периода 2000 – 2001 година, една след друга за закупени Red Storm Entertainment (отговорна за игралните адаптации по романите на хитовия автор Том Кланси), Blue Byte Software (в каталога ѝ влизат Battle Isle и The Settlers) и няколко патента за интелектуална собственост като Myst и Prince of Persia.

Следва закупуването на Wolfpack Studios и софтуерната компания MC2 – Microids, като вторият ход се оказва повратен за създаването на Ubisoft Montreal.

През 2006 година жертва на нюха на Гилемо става и франчайза за култовата игра Driver. Той е закупен от притежаващата патента Atari за сумата от 19 милиона евро.

Верен на телевизионната стратегия и разработвана ниша, която да подкрепя успехите на Ubisoft в гейминг индустрията, Гилемо присъединява и Hybride Technologies. Студиото, базирано в Монреал, е добре познато в бранша на визуалните ефекти за кино, телевизия и рекламиране. На повече от 15 години и с работна сила, възлизаща на над 100 души, то е отговорно за мегапродукции като Avatar, 300, Frank Miller's Sin City, както и серията Spy Kids.

Едва четири месеца след тази успешна покупка, през ноември 2008 година французите закупуват и шведската компания Massive Entertainment от Activision. Тази апетитна хапка води и до две много важни заглавия – Assassin's Creed: Revelations, както и Far Cry 3.

Сред най-важните брандове на компанията са Assassin's Creed, Driver, Far Cry, Myst, Rayman, Prince of Persia, Tom Clancy, както и последните две заглавия от хитовата поредица Heroes – Heroes V и Heroes VI.


Типичен изглед на Heroes V. Снимка: Wikimedia.org


Game is not over - "Играта не е свършила" (от англ.). Алюзия с популярния надпис от екраните на компютърните и електронните игри Game over, сигнализиращ за край (или финал) на съответната игра.

Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!

Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 11.12   361 г. – Император Фравий Клавдий Юлиан влиза в Константинопол, поемайки по този начин властта в цялата Римска империя. 1792 г. – Френската революция:...