Много често, особено когато говорим за нов продукт, първото нещо, което ни кара да изберем точно него, а не някой друг, е опаковката. В природата на опаковката в едно се съчетават наука, изкуство и технология. Факт е, че напоследък все повече компании държат опаковките им да бъдат екологични, разграждащи се, дори да могат да се ядат, пише кулинарният сайт Kulinar.bg.
Процесът опаковане на един продукт е тясно обвързан с дизайна, транспорта, логистиката, продажбите, PR-стратегиите и редица други фактори. С други думи, опаковката съдържа, защитава, предпазва, транспортира, информира и продава.
Крайната спирка е именно връзката с потребителя. Как ще въздейства на потребителя? Коя е таргетираната група от потребители? Какво послание ще остави? Въпросите, които създателят на дадена опаковка трябва да си зададе, наистина са многобройни.
Най-старата регистрирана употреба на опаковка ни връща в 1035 г., когато персийски пътешественик, посещаваш пазарите на Кайро, забелязал, че зеленчуците, подправките и различните видове железария при продажба се увиват в хартия. През 1952 г. Мичиганският държавен университет е първият университет в света, който въвежда специалността инженерство по опаковки.
Науката напредва с идването на XX век и с производствения бум. Развиват се различни алуминиеви материали и пластмаси. Рециклирането на алуминиеви и хартиени материали навлиза още през 80-те. С него се повишава и т.нар. „информираност на клиентите“.
Снимка: Bottle Green
Пример за балансирана естетика е марката Bottle Green и цветната им лимитирана серия напитки. Автор на вида им е британската студентка по дизайн и текстил Рейчъл Питмън.
Снимка: Bottle Green
За други оригинални дизайни на опаковки и повече за историята на тези съвременни произведения на изкуството може да прочетете тук.