Думата "война" е най-често споменаваната от българите в широкомащабно изследване за думите, белязали изминалата 2022 година. Това е показало гласуването на хората на платформата за грамотност "Как се пише?". Думите "инфлация", "избори" и "Украйна" също са сред най-емблематичните за миналата година според анкетата.
След тях в първите десет думи се нареждат "газ", "доброволци", "мижав интерес", "бежанци", "хартиена коалиция" и "рашисти".
Изследването на нагласите сред хората се е провело в три етапа. В първия - от 4 до 11 януари - всеки имаше възможност да даде своите предложения за думи на годината на фейсбук страницата на "Как се пише?". Този път те са били за 311 различни думи и израза. Във втория етап от 30-те предложения с най-много гласове 5-членно жури е отсяло 10. Кои 3 от тях са най-важните за българите като общество се е избирало в анкета от 16 до 21 януари в третия (последен) етап, а всеки от анкетираните е имал възможност да посочи до три от предложенията.
Първенецът "война" има 51%, следва "инфлация" с 40 на сто гласували, а на трето място с по 29% са "избори" и "Украйна". През предходната 2021 г. на първите три места в анкетата се наредиха некнижовното "преценям", "антиваксър" и "изчегъртване".
Организаторите на инициативата отбелязват, че като цяло думите, които хората са предложили и избрали, са нерадостни и негативни, но и сянката на войната не дава възможност за по-ведро настроение. Все пак има лъч надежда в "доброволци" - думата, която се нарежда на 6-о място от участниците в анкетата, макар медиите да не са я лансирали в такава степен, смятат още те.
В изследването на важните за българското общество теми за първи път в България се включва още един компонент - класация на най-употребяваните думи и изрази в българоезичните медии.
Анализът на системата за глобален медиен мониторинг и анализи Sensika показва 20-те най-често споменавани думи през 2022 г. С помощта на софтуерни инструменти и модели за машинно обучение, тренирани на български език, са проверени 11 милиона и 300 хиляди публикации в 7993 онлайн информационни източника - новинарски сайтове, портали, сайтове на електронни медии, блогове и др. Най-използвани са били "България", "Русия", "Украйна", "война", "Европа", "САЩ", "политика", "министър", "цена", "дете", "помощ". Сред класиралите се в първите 20 са и "газ", "енергия", "управление" и "икономика".
Инициаторите на кампанията и експертите от Sensika подготвят още любопитни извадки от прегледаните 2 672 771 уникални словоформи, публикувани в медиите на български език. Данните ще бъдат оповестени скоро, обещават те.