Четирите дни, в които беше невъзможно сключването на задължителната за шофьорите застраховка "Гражданска отговорност" (ГО), не спират МВР да глобява за това нарушение. Това стана ясно от отговори на националната полиция на въпроси на "Сега".
Тяхното обяснение е, че по закон всеки шофьор е длъжен да носи документ за сключена застраховка за гражданска отговорност на колата. Ако няма валидна застраховка, колата не би трябвало да се ползва. Липсата на полица се установява, когато шофьорът бъде спрян. Липсата на стикер обаче се засича и от камерите по пътищата - и мобилни, и стационарни. От МВР обещаха в следващите дни да предоставят информация на "Сега" за глобите, наложени по време на срива в системата.
Адвокат Михаил Екимджиев обаче не е съгласен с тезата на МВР, че само шофьорите са виновни, ако са карали без ГО в периода на техническия срив в системата.
Единната информационна система за оценка управление и контрол на риска (ЕИСОУКР) свързва информационните системи на КАТ-МВР и застрахователите. Това позволява всяка сключена застраховка да се отчита в реално време в Информационния център към Гаранционния фонд (ГФ), а контролът се извършва по електронен път. Когато проблемът е в системата, няма как цялата отговорност да е на шофьорите, тя трябва да е споделена, смята Екимджиев.
Той не отрича, че шофирането без валидна полица е нарушение. Но припомня, че автомобилите не са просто средства за забавление - ползваме ги, за да ходим на работа (понякога в друг град), да стигнем до болница и т.н. Ако е добросъвестна, държавата няма да глобява за времето на срива, смята Екимджиев. Трябва ли да се плащат глоби, ако самата държава е създала предпоставки за възникване на нарушението, пита той.
Освен това въпросът не опира просто до глобите, а до евентуални инциденти, застрахователни събития, които може да се случили, докато хората не са имали възможност да сключат застраховката си.
По думите на адвоката е най-добре да се вземе някакво решение, което "централно" да оправи кашата - например Министерският съвет да вземе решение за това какво се случва с глобите. И да се признае, че в случая отговорността е споделена - между шофьорите, които са карали без ГО, и държавата, която не им е позволила да изпълнят задължението си да сключат застраховката. Може да се помисли за редукция на глобите, както и за участие в обезщетенията.
Проблем е и липсата на предварителна информация достатъчно навреме за предстоящата профилактика (след нея се случи и сривът), която би помогнала на хората да планират сключването на ГО, така че да не се окажат без задължителната застраховка. Гаранционният фонд съобщи за предстоящата профилактика на 25 юни, като по план тя трябваше да продължи 24 часа - от 08:00 ч. на 29.06.2024 г. (събота) до 08:00 ч. 30.06.2024 г. Следващото съобщение беше от 1 юли. В него се казва, че е възникнал проблем, без да се сочи кога ще бъде отстранен.
Според Кодекса за застраховане собственик на автомобил, който не е сключил "Гражданска отговорност", се глобява с 250 лв., ако е физическо лице и се санкционира с 2000 лв., ако е юридическо лице. При повторно нарушение глобата е 800 лв., а имуществената санкция - 4000 лв. Глоби са предвидени и за шофьор, който управлява кола, за която няма сключена ГО - 400 лв. и 800 лв. при повторно нарушение.
Освен това временно се отнема книжката, ако се шофира без ГО - до сключването ѝ.