Министърът на транспорта Росен Желязков ще се срещне днес в Брюксел с колеги от други страни-членки, които са против пакета „Мобилност“ в настоящия му вид и ще обсъди с тях общи действия.
Очаква се министър Желязков да даде изявление за медиите след края на Съвет „Транспорт, телекомуникации и енергетика“ в късния следобед, на което ще се обсъжда темата „Транспорт“.
На заседание във вторник транспортната комисия трябва да гласува дали да започнат преговори по пакета със Съвета и Комисията.
Вчера комисията отхвърли предложението на депутата от ЕНП Андрей Новаков той да бъде изтеглен от Европейската комисия.
Пред „Хоризонт“ Новаков определи резултата като „със сигурност не положителен и малко разочароващ“, но добави, че българските му колеги се подготвят за следващото заседание. Същевременно Новаков предупреди, че едва ли във вторник може да има по-различен резултат, тъй като мнозинството е категорично против българската позиция.
Ако транспортната комисия даде зелена светлина за преговорите, те трябва да започнат, когато встъпи в длъжност новият еврокомисар по транспорта Рована Плумб. Новата Европейска комисия трябва да поеме функциите си от 1-ви ноември.
Този въпрос е силно национален, а не толкова политически и политическата фрагментация на ЕП не оказва влияние върху взетите вчера решения, изказа мнение в предаването „Преди всички“ евродепутатът Петър Витанов.
„С вчерашния вот нещата не са особено обнадеждаващи. Той беше предрешен точно от тези крайни формации, изобилстващи от французи, италианци, германци, включително и британци, които направиха разликата. В големите политически семейства групите бяха разделени. Ако това решение се преповтори следващата седмица, изпраща пакета „Мобилност“ вече на тристранни преговори, междуинституционални с ЕП, Европейския съвет и ЕК, където все пак обаче остава възможност за търсене на много по-компромисни текстове“.
Според него текстовете, предложени от ЕП, са най-радикални.
„Те предвиждат мерки, които противоречат на основните принципи на ЕС, на свободното придвижване на стоки, услуги и капитали. Те са протекционистки. Те целят да съхранят бизнеса на германските и френските превозвачи и да нарушат единния транспортен и единния европейски пазар. Те имат пагубен ефект върху климата“.
Ще се опитаме да убедим колегите си, че е необходима оценка на въздействие, която да покаже какви пагубни ефекти тези мерки биха имали върху икономиките и транспортните сектори на редица страни, както и предпоставките за нова социална мигрантска вълна, каза евродепутатът. По думите му това ще доведе и до повишаване на цените на всички стоки.
Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи също изказа очакване да бъдат чути и техните аргументи.
„Така предложеният мобилен пакет ще има много сериозен негативен ефект не само върху българската икономика, но и върху цялостната европейска икономика и особено по отношение на околната среда. Очаква се вредните емисии само от българските камиони, които ще се прибират, да бъдат около 1% увеличени на база на общия ЕС“.
Арабаджиев се надява на диалог и постигане на балансирани решения. Трябва да има сигурност за транспортния бизнес, но и приложимост на мерките, добави той.
Петър Витанов очаква от превозвачите да поставят рамките, докъдето един компромис би могъл да стигне.