Самолетните билети вече са с по-високи цени, съобщиха туроператорски компании, специализирани в продажбата им. Проверка в произволни сайтове на авиопревозвачи също показва, че според избрания период билетите през 2021 г. струват 10 на сто и 30 на сто повече в сравнение с нивата преди кризата, когато полетите бяха станали изключително достъпни. Увеличението на цените се дължи основно на ограничението в броя на реализираните въздушни курсове, както и ръст на разходите и намалени приходи за самолетните компании заради отлива от пътувания и мерките, наложени за ограничаване разпространението на COVID-19.
Загубите за авиосектора през изминалата 2020 г. се оценяват на 118 млрд. долара, изчисляват от Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА). За да компенсират тези лоши финансови резултати авиопревозвачите се опитват плавно да повишават цените, обясниха експерти. Засега те изкачват, предлагат различни намаления за ранни резервации и за такива в последния момент, но определено мислят в тази насока, категорични са специалистите от туристическия бранш. Във вторник и сряда цените са по-ниски.
Другата причина е, че намалението на полетите като брой се съчетава с предварително продадените и неосъществени заради COVID-19 самолетни билети, които тепърва ще бъдат използвани. Повечето компании предпочетоха да не връщат пари на своите клиенти, а предложиха различни схеми за промяна на датите или замяна на средствата с ваучери за бъдещи пътувания, обясняват експертите. Така голяма част от седалките в намалелите по брой полети реално вече са продадени, а клиентите могат да ползват услугата в избрано от тях време.
От Международната асоциация за въздушен транспорт ИАТА правят прогноза, че въздушният трафик ще започне да се възстановява през април-май, но нивата от 2019 г. ще бъдат достигнати най-рано през 2022 г. Точно при увеличаване на пътниците се очаква и да бъде по-драстично вдигната цената на самолетните билети. "Сегашното ниво на цените на самолетните билети не гарантира рентабилност на въздушния транспорт, следователно авиокомпаниите трябва или да намалят разходите, за което практически нямат резерви, или да спрат дъмпинга, обяснява пред РИА Новости Олег Пантелеев, който е собственик на компания, специализирана в анализи и прогнози за авиопазара. Според прогнозите на експерти могат да се очакват и фалити на авиопревозвачи, а към момента няма индикации за нови инвеститори, които да запълнят освободените от тях ниши, което допълнително ще подкрепи и тенденцията за увеличаване на цените на самолетните билети.
По 10 евро за попълване на онлайн входна декларация за COVID-19 изисква от своите пътници нискотарифният превозвач "Уиз Еър”. Това алармира читател, пътувал на 5 януари от българската столица до летище Шарлероа в Белгия.
Въпреки, че в мейла на компанията до пасажера било изрично записано, че документът може да се предаде на хартия, на аеропорта поискали от пътниците онлайн вариант, а при липса на време, интернет или смартфон под ръка повечето от тях се принудили да платят по 10 евро, за да бъде попълнена отново, но онлайн, декларацията от персонала на гише. Дамата твърди, че дори не е получила и касов бон за плащането.