Световните компании притежават брандове и произвеждат продукти, които може да не знаем, че са тяхна собственост. Тези продукти създават добавена стойност и конкурентни предимства за компаниите майки и им носят допълнителни приходи. За да определи колко мощни са най-големите компании в света, Business Insider ги подрежда според годишните им приходи за 2014 г., броя на работещите в тях и споменавнаията им в Google News през последната година.
Това е списъкът на компаниите, притежаващи брандовете, които си купуваме ежедневно:
Procter and Gamble
Приходи през 2014 г.: 83 млрд. долара
Работещи за компанията: 118 000
Procter and Gamble е глобалният лидер в производството на потребителски стоки със своя огромен мащаб на производство и операции по цял свят. Някои от най-популярните брандове на P&G са: Tide, Swiffer, Crest, Olay, Pampers, Pantene, Herbal Essences, Old Spice, Vicks, Gillette, and Head and Shoulders.
CVS
Приходи през 2014 г.: 139,838 млрд. долара
Работещи за компанията: 200 000
Никога преди толкова много хора не са посещавали CVS, за да си закупят предписаните им лекарства, което превръща компанията в най-голямата аптекарска верига в САЩ. CVS, чиито главен офис се намира на Роуд айлънд, ще закупи клиниките и аптекарския бизнес на Target за около 1,9 млрд. долара, с което ще увеличи броя на управляваните аптеки с почти 2000.
еBay
Приходи през 2014 г.: 17,9 млрд. долара
Работещи за компанията: 34 600
След 20 години на пазара eBay е лидер в онлайн търговията в почти 200 страни. Въпреки че eBay продаде PayPal, компанията все още притежава мрежата за продажба на билети онлайн StubHub.
Costco
Приходи през 2014 г.: 110,2 млрд. долара
Работещи за компанията: 195 000
Веригата за търговия на дребно Costco продължава да се представя по-добре от конкурентите си Walmart и Target. Брандът на Costco Kirkland включва хранителни продукти, дрехи и домашни потреби. Нещо повече, той не се занимава само с продажбата на храни, а е и все по-голям играч в сферата на продажба на автомобили.
Starbucks
Приходи през 2014 г.: 16,4 млрд. долара
Работещи за компанията: 191 000
Въпреки че в някои заведения на веригата може да се закупят бира, вино и гурме ястия, Starbucks е петата най-обичана марка на света според класация на списание Fortune. С повече от 22 000 заведения в 66 държави, базираната в Сиатъл верига за кафенета през 2014 г. положи изключително много усилия за преминаване към екологично чисти методи на работи, започна да изпраща служителите си в колеж и имплементира програма за назначаване на работа на семействата на военни и ветерани.
Nike
Приходи през 2014 г.: 27,7 млрд. долара
Работещи за компанията: 56 500
Очаква се производителят на маратонки, фитнес оборудване, спортни екипи и дрехи за занимания на открито Nike да стане доминиращата компания в индустрията през следващите 5 години. Спортните дрехи се превръщат в основно облекло, независимо дали работите навън, или не.
Kroger
Приходи през 2014 г.: 108,6 млрд. долара
Работещи за компанията: 400 000
Kroger е най-високооборотната верига супермаркети в САЩ. Компанията разполага с повече от 2500 магазина, управлявани от 12 различни бранда. Освен веригата Kroger Stores компанията управлява и Cala Foods, City Markets, Dillons, Foods Co, Fred Meyer Stores, Fry's, King Soopers, Quality Food Centers (aka QFC), Ralphs, Food 4 Less и Smith's Food and Drug. Освен това тя е собственик на бижутерските магазини Barclay, Fox's, Fred Meyer и Littman и на денонощните магазини Kwik Shop, Loaf 'N Jug и Quik Stop.
Coca-Cola
Приходи през 2014 г.: 45,99 млрд. долара
Работещи за компанията: 129 200
Много е вероятно да сте опитвали някои от 657-те млрд. продукти, които Coca-Cola продава годишно. Компанията притежава брандовете Powerade, Sprite, Fanta, Minute Maid, Vitamin Water, Odwalla, Smart Water, Simply Orange, Fresca, Dasani, Fuzi, Ciel и Burn.
Disney
Приходи през 2014 г.: 48,8 млрд. долара
Работещи за компанията: 180 000
Брандът Disney е навсякъде; компанията произвежда играчки, филми, телевизионни предавания, облекло и управлява тематични паркове. Последното голямо заглавие на Disney, “Inside Out”, ѝ донесе приходи от 7,4 млрд. долара, а дългоочакваното продължение на поредицата „Star Wars” ще бъде в кината от месец декември.
McDonald's
Приходи през 2014 г.: 27,4 млрд. долара
Работещи за компанията: 420 000
В своите 36 258 ресторанта McDonald's предлага разнообразна храна, с подчертан акцент върху бързото хранене. Веригата започва и кампанията „създай собствен гурме сандвич“.
В класацията на McDonald's страните с най-голям потенциал за растеж попадат 8 страни, сред които са Китай и Русия. Това са локациите, в които възможността за увеличаване на франчайз бизнеса са най-добри, което е от голямо значение за компанията, тъй като 80% от ресторантите на McDonald's работят като франчайзи.
PepsiCo
Приходи през 2014 г.: 66,7 млрд. долара
Работещи за компанията: 271 000
Като най-големия производител на напитки в Америка, PepsiCo притежава повече от 22 от най-известните брандове, произвеждащи напитки и хранителни продукти, сред които са Gatorade, Frito-Lay, Tropicana, 7-Up, Doritos, Cheetos, Quaker, Lipton, Ruffles, Tostitos, Aquafina, Brisk, Fritos и готовите напитки, продавани в Starbucks.
Johnson and Johnson
Приходи през 2014 г.: 74,33 млрд. долара
Работещи за компанията: 126 500
Johnson and Johnson произвежда продукти за ежедневна употреба и домашни потреби, сред които са Neutrogena, Rogaine, Aveeno, Band-Aid, Neosporin, Bengay, Listerine, Splenda, Lactaid и Visine.
Apple
Приходи през 2014 г.: 182,9 млрд. долара
Работещи за компанията: 92 600
Apple е най-скъпият бранд на света според класацията на списание Forbes. Сред продуктите и услугите, предлагани от компанията, са: iPhone, iPad, iPod, Mac, iPod, Apple TV, Apple Watch, Apple Music и iCloud. Продуктите на Apple се продават по целия свят чрез мрежата от сертифицирани магазини на компанията, онлайн магазините и останалите ѝ търговски партньори.
Amazon
Приходи през 2014 г.: 88,99 млрд. долара
Работещи за компанията: 154 100
Amazon е най-големият онлайн сайт в САЩ и наскоро изпревари Walmart като търговеца на дребно с най-висока пазарна оценка в страната. Понастоящем компанията притежава повече от 40 дъщерни дружества, сред които са: Zappos, IMDb, GoodReads, AbeBooks, Book Depository, Create Space и Audible. Amazon е и сред най-големите играчи на пазара на потребителски електронни четци със собствения си бранд за четци и таблети Kindle. Отскоро компанията управлява и Amazon Instant Video, която е създател на телевизионната поредица "Transparent."
Target
Приходи през 2014 г.: 72,61 млрд. долара
Работещи за компанията: 347 100
Target е собственик на редица брандове, опериращи в различни сфери – от производството на хранителни продукти до производството на облекла. Сред тях са: Archer Farms, Market Pantry, Champion, Cherokee, Circo, Up&Up, Xhilaration, Merona, Mossimo, Room Essentials, Gillian & O'Malley и Threshold.
Walmart
Приходи през 2014 г.: 485,62 млрд. долара
Работещи за компанията: 2,2 милиона
С 11 500 магазина в 28 държави, огромният обхват на операциите на Walmart е неоспорим. Компанията е най-големият работодател в САЩ и по-рано тази година обяви, че ще увеличи заплатите на 500 000 от общо 1,4 милиона служители. Компанията е на първо място в класацията на Fortune 500. Брандовете, управлявани от Walmart, включват: Equate, Ol'Roy, Dr. Thunder, Special Kitty, Price First, Play Day, Mainstays и Sam's Choice.