Възходът на онлайн пазаруването доведе до затварянето на множество магазини, хвърляйки съмнение върху бъдещето на моловете и търговските улици.
В Европа обаче има признаци, че физическите магазини отново са на мода и са важни за стимулирането на онлайн продажбите.
Европейски търговци на дребно инвестират във физически магазини, за да стимулират както онлайн, така и офлайн продажбите - на фона на нарасналата конкуренция от страна на гигантите в електронната търговия, като компанията за бърза мода Shein.
Те също така искат да се възползват от възобновения апетит към посещение на магазини след края на локдауните около пандемията от COVID-19, което направи отново модерно физическото пазаруване в събота следобед.
"Идвам в магазините, тъй като искам да видя нещата на място, да ги пробвам и да си ги купя веднага," казва пред Reuters Франческа Марини от Рим. Според нея, чакането при онлайн пазаруването разваля изживяването.
Общият брой на магазините в Европа леко намалява, понижавайки се до 4.90 милиона през 2024 г., в сравнение с 4.92 млн. в предходната година, сочат данни на компанията Euromonitor.
Търговските площи, изчислени в квадратни метри обаче, нарастват с близо 1% и би трябвало да се увеличат с 2.7% през 2028 г. в сравнение с 2022 г.
Търговците на дребно осъзнават, че е трудно клиентите да бъдат задържани без известен пряк контакт с тях, казва Томас Джокел, портфейлен мениджър в Union Investment, която притежава акции в LVMH и Adidas.
"Ако погледнете успехите на Adidas или North Face, мисля, че определено има тенденция към повече дейности на открито, отчасти заради пандемията," казва анализаторът от Deutsche Bank Адам Кокрейн.
"Мисля, че хората осъзнаха, че трябва да излязат навън и да правят различни неща, а част от това поведение се запази."
Френската компания за спортни стоки Decathlon е добавила около 80 магазина към своята мрежа през тази година, с което техният брой е нараснал до около 1 700 в световен мащаб.
Италианската компания за търговия на дребно Cisalfa, която продава спортни облекла, като спортни обувки на Nike и тениски на Under Armour и има около 160 магазина в Италия, планира да отвори или обнови около 10 магазина в страната през тази година.
Компанията разшири дейността си в Германия до 75 магазина с придобиването наскоро на SportScheck, добавяйки 25 магазина към германския си портфейл.
Наличието на физически магазин може да увеличи онлайн продажбите с между 10% и 20% в радиус от 20 минути с кола до магазина, тъй като много клиенти ползват по няколко канала за пазаруване, според данни на Кокрейн.
"Има ясни доказателства и в двете посоки, че отварянето на магазин увеличава онлайн продажбите в близост до този магазин," казва той.
"И обратното, ако затворите магазин, има доказателства, че не възстановяването напълно всичките тези продажби, независимо дали чрез онлайн продажби или чрез друг магазин."
Главният директор продажби на компанията за планинска екипировка Oberal Шефан Райнер, казва, че "колкото повече магазини има в даден район, толкова по-голям е интересът към онлайн марката."
За да привлича потребители, Decathlon има центрове, посветени на поправката или наемането на екипировка и зони, в които клиентите могат да практикуват различни спортове
"Магазините предлагат нови функционалности, като изложбени зали и специални станции за интегриране на физически и дигитални елементи, улесняване на проучването, анализа и сравнението на продукти," казва Селин Дел Женес, главен директор клиенти в Decathlon.
В търговския център в Рим от Decathlon са поставили две маси за тенис близо до входа на своя магазин, където хората могат да играят безплатно. "Това е хубава идея – можем да се забавляваме на място, на което обикновено идваме само, за да купуваме," казва един от младите играчи.
Испанската компания за търговия на дребно Inditex, която е собственик на марката Zara, предлага групови пробни, в които приятели могат да изпробват дрехи заедно. Пробните също така разполагат с тъчскрийн, през който клиентите могат да поискат различни размери или стилове.
В Германия компанията за онлайн търговия Zalando вече има 15 физически магазина, като във Фрайбург в момента се строи още един. Подобно на други търговци на дребно, Zalando, която продава всичко - от бански до рокли, се бори с нарасналата конкуренция от страна на Shein.
Базираният в Сингапур онлайн ритейлър възприе стратегията на временните магазини, които отваря в европейски или британски градове само за по няколко дни.
Експерти от индустрията смятат, че потребителите предпочитат човешкото отношение, удобството и непосредствеността на покупката на дрехи от магазина.
“Потребителите избират да се завърнат в магазините, тъй като преоткриват аспекта на прекарването на свободно време в пазаруване," казват анализатори от RBC.
Те също така обичат удобството да изберат даден продукт онлайн и да го вземат от магазина, тъй като с връщането в офисите вече не е толкова сигурно, че ще са вкъщи за доставка.
"Някои хора просто искат да си купят тениска и да отидат на купон или на училище. Ако трябва да чакате две седмици, това просто е прекалено дълго," казва Джокел от Union Investment.