Семейството на Елка и Атанас Атанасови вече повече от 20 години успешно стопанисва „Карнобатплод“ АД. За успеха на консервената фабрика в малкия град те се грижат заедно с техните синове. С помощта на петдесетината работници в предприятието, семейство развива производство, чиито продукти достигат до различни краища на света.
За модернизацията на оборудването на два пъти са разчитали на европейско финансиране - първо по предприсъединителната програма в областта на земеделието и селските райони САПАРД. През последния програмен период техен проект за нови машини и съоръжения на стойност над 1.107 млн. лева е получил финансиране още при първия прием по подмярка 4.2 от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР).
„Проектът почти е изпълнен, има построен хладилник, закупени са също така машини и съоръжения, които заменят ръчния труд на много работници, чието осигуряване е сериозен проблем“, споделя изпълнителният директор Атанас Атанасов. От началото на този сезон е в експлоатация и хладилното съоръжение, с чиято помощ се удължава периодът на работа.
От Русия до Австралия
Продуктите на компанията основно се реализират в чужбина, въпреки че имат добър прием в две големи търговски вериги у нас. „Стремим се да продаваме навсякъде. Това обаче означава, че трябва да се удовлетворяват различни вкусове. В момента имаме успешни продажби в Израел, откъдето имат изисквания храните да отговарят на строги стандарти и затова редовно ни проверяват“, разказва Елка Атанасова, която също като съпруга си е възпитаник на Университета по хранителни технологии. Компотите от праскови са голямата гордост на семейното предприятие.
Освен на Израел, те се продават успешно в Америка, Русия, Италия и други западноевропейски страни, а също така и в далечна Австралия. Суровината пристига в комбината от градините в околността на Карнобат. Преди време е правен внос и от Гърция, но от тази година 99% от използваните праскови са български. Причина за това са увеличените площи с овощни градини, производителите на плодове реагират добре на увеличеното финансиране, но все още родната суровина не е достатъчна. В момента 80-90 на сто от производството на „Карнобатплод“ се пада на плодови консерви, а амбициите на собствениците са да се развие и зеленчуковото направление.