Над 8000 са заведените дела от „Топлофикация София“ към длъжници за периода 1 януари – 8 март тази година, като за всяко едно се начисляват допълнително юристконсултски такси. Това заяви омбудсмана Мая Манолова пред БНТ.
По думите й е невъзможно абонат на столичното парно да се откаже от услугите му.
„Разводът с "Топлофикация София" е невъзможен. Не е крепостничество, а тежки форми на зависимост, в който хората са принудени да продават жилищата си, за да плащат сметки, без да се отопляват”, заяви Манолова.
По думите й генералното решение на проблемите на столичани с "Топлофикация" е едно умно управление и високоефективно производство от комбиниран вид.
Тя посочи, че има добри практики в топлофикациите в Сливен, Варна, Пловдив, Перник. Там проблемите били решени с добър мениджмънт и вежливо отношение към клиентите на дружествата. Манолова изтъкна, че в Сливен дори са се отказали от такса сградна инсталация, която „пълни касите на софийската топлофикация“.
"Очаквам Върховният касационен съд (ВКС) да се произнесат дали един гражданин, който се е отказал от топло, е длъжен да плаща сградна инсталация. Събрала съм достатъчно аргументи, че непоискана услуга не се плаща и ако искаш да се „разведеш“, трябва да можеш да го направиш”, заяви омбудсманът.
До началото на май ВКС ще набира становища от заинтересовани страни и институции за таксата.
Тя посочи, че се обърнала към еврокомисаря Вера Юрова да помогне с добри практики за преодоляване на проблема „сградна инсталация“.