Автор на статията: Ивелина Георгиева ( ivelina.georgieva@3bay.bg )
"От началото на миналата година досега 10% от мебелните фирми у нас са фалирали". Това съобщи Геновева Христова, председател на Българския мебелен клъстър, при представянето на новото браншово сдружение.
Поръчките за мебелно обзавеждане на вътрешния пазар са намалели наполовина спрямо 2009 година и продължават да падат. Между 500 и 1000 са мебелните производители у нас, които реално имат поръчки и извършват дейност.
"Трябва да се гледа дългосрочно в нашия бранш, а това са общи усилия, общ маркетинг на компаниите и други пазари", коментира Христова и посочи, че по този повод е създаден Българският мебелен клъстър. Той обединява идеите, работата и бизнеса на 22 мебелни компании, с цел да печелят заедно, обясни Христова, цитирана от iNews.bg.
Според нея компаниите не трябва да се ограничават само с пазара в страната, защото "в България и цяла Европа има 500 милиона потребители".
За сметка на проблемите на вътрешния пазар, от бранша коментираха, че отчитат 12% ръст на износа за първото шестмесечие на 2011 година. Износът е по-висок от вноса, което е знак, че доверието на другите страни се насочва към нас. Мебелните компании изнасят основно за Германия, Франция, Англия и др. 70% от износа на български мебели е предназначен за Германия и 20% за Франция.
"В момента интерес за Европа представляват екомебелите", посочи Анелия Касабова, заместник-председател на Българския мебелен клъстър. В чужбина проявяват все повече интерес към еко материалите, защото не вредят на околната среда и лесно се рециклират. "Афинитетът към екоматериалите прави страната ни конкурентна на другите пазари, защото у нас има и сертифицирани гори, което е изискване на Европейския съюз", допълни Геновева Христова.
Мебелният клъстър има покана за участие в конкурс за обзавеждането на 6000 стаи в Олимпийското селище в Сочи. В момента страната ни се състезава с Полша, Русия, Турция и Китай и до края на годината се очаква да стане ясно кой ще спечели поръчката.
"Фактът, че ни канят да участваме, означава, че можем да се справим с качеството и цената, за която претендират чуждите клиенти", похвали се Христова.
Във връзка с отварянето на гиганта в мебелния сектор IKEA у нас, Геновева Христова заяви, че веригата е трябвало да се появи на българския пазар и да провокира нашите производители.
IKEA е марка за масовия потребител, която има за цел да завземе 10% от пазарния дял в България. "Това безпорно ще преструктурира цените и пазара, но не е заплаха за българските производители", коментира още Христова.
От бранша недоумяват само защо IKEA идва у нас с толкова високи цени, след като навсякъде другаде цените на веригата са по-ниски.
"Щом тази марка влиза в България, това е признание за страната ни и крайният потребител ще остане доволен", обобщи все пак Христова и добави, че идването на IKEA у нас не трябва да се приема панически.