Близо 2 млн. българи вече разполагат със смартфон. Това заяви Жанет Найденова, председател на IAB България по време на откриването на ежегодния форум IAB България, състояло се днес в НДК. Econ.bg е медиен партньор на събитието, на което участници обмениха опит и се запознаха с новостите в областта на мобилния маркетинг и реклама.
Според данните за страната ни, предоставени от един от водещите телекоми, за 2012 г. смартфоните в употреба са 1,1 млн. През 2013 г. те са достигнали 1,507 млн., а прогнозата е че през за 2014 г.. работещите смарт устройства ще надминат 2 млн. устройства.
За да обрисува огромното разпространение на мобилните технологии, Найденова цитира статистика, според която за измината година по света са функционирали 5,1 млрд. мобилни телефона, а само 4,2 млрд. потребители са имали четка за зъби. България е дигитална провинция. „Индустрията се развива с невероятни темпове и дори нещата от първа необходимост остават на второ място“, коментира тя.
В този ред на мисли: на радиото са му били нужни цели 38 години, за да достигне до 50 млн. потребители по света. За телевизията този период е 13 години, за компютрите - 4, а за смарфоните – само 2 години.
За 2014 г. по света е имало 1,2 млрд. смартфона, което индикира невероятен ръст от 15% годишно. Базата за този експлозивен ръст е свързана с експоненциалното увеличение на мобилно съдържание на данните, които се споделят. За 2014 г. прогнозата е за около 83 млрд. даунлоуда на безплатни приложения.
„В България сме т.нар. дигитална провинция, която обаче има шанса да наблюдава успеха на другите пазари и държави и да го приложи с по-бърза скорост. Така ще можем бързо да да можем да наваксаме".
Мобилната реклама също нараства с много бързи темпове. Преобладава search рекламата, като дисплей рекламата също има своето стабилно място, а рекламата посредством съобщения (messaging) е в рамките на 5%.
Разбира се повече смартфони не означава по-голямо използване на данни, коментира Жанет Найденова, но изрази надежда че това ще се променя с падането на цените на интернет пакетите, предлагани от мобилните оператори.
По отношение на операционните системи в България закономерно преобладаваща е Android, следвана от iOS и Symbian на Nokia, като последната закономерно губи позиции за сметка на Android и Windows Phone.
За 2013 г. приходите от интернет реклама са били 38,6 млн. лева - спад в сравнение с 2012 г, когато те са били 41,7 млн. лева. Наред с това се наблюдава, че структурата на брутните обеми по типове реклама остава непроменена спрямо 2012 г.
Най-разпространена остава дисплейната реклама – около 87% от общия обем или 33,7 млн. лв. На второ място е рекламата на клик, която заема 8% от общия обем. При нея се наблюдава ръст от 1% спрямо предходната година. В тези данни обаче не влизат мрежите на Google и Facebook коментират от IAB.
Най-сериозен спад се намалява при e-mail рекламата, която достига до скромният 0,1 процент приходи.
Част от от участниците във форума си спретната модното напоследък selfie. Източник: IAB
Финансовите институции инвестират най-много в интернет реклама през 2013 г. с дял от почти 22% или 8,5 млн. лева. Те водят пред потребителските стоки с разлика от почти 3 млн. лева. На трето място са телекомите с дял от 7,9% от общите приходи. Четвърта е онлайн търговията, вероятно поради нарасналите нива на онлайн пазаруване в страната.
Сериозен спад се наблюдава при развлекателната индустрия и медиите, които от първо място през 2012 г. падат чак на седмо с дял от 2,8%.
Трите индустрии с най-малко разходи за интернет реклама през изминалата година са били публичният сектор, промишлените стоки и технологиите.
Интересен факт още е, че се наблюдава ръст в мобилната дисплей и видео дисплей рекламата, който макар и малък като абсолютни стойности, почти се е удвоил - съответно от 1 на 2% и от 2 на 4%, се отчита още в данните на IAB.