Млечните и имитиращите продукти да не се произвеждат, разфасоват и преопаковат в един и същ обект предвиждат промени в Наредба 1 за хигиената на храните, публикувани за обществени консултации от земеделското министерство. Консултациите продължават до 23 май. "Млекопреработвателите ще имат един месец, за да решат дали ще работят в сферата на млякото или на млечните продукти", каза Янка Попова, представител на Националната овцевъдна и козевъдна асоциация, цитирана от investor.bg.
Проектонаредбата е изработена още през 2016 г., но не е влязла в сила. В мотивите към нея, подписани от зам.-министър Цветан Димитров, е записано, че през периода на управление на назначеното служебно правителство в първите месеци на 2017 г., не са предприемани по-нататъшни действия и процедиране по проекта на наредба. Настоящото ръководство е начало на МЗХГ обаче още от началото на май миналата година и чак сега задвижва процедура по нейното приемане. Срещу изискванията в наредбата преди близо две години скочиха млекопреработвателни фирми. Ако сега тя бъде приета в едномесечен срок от влизането й в сила, производителите на мляко и млечни продукти и производителите, които разфасоват и преопаковат мляко и млечни продукти, трябва да приведат дейността си в съответствие с тези изисквания.
"Имитиращите продукти с палмово масло превземат пазара. Те рушат представата на подрастващите за традиционен продукт и вредят на имиджа на България като износител", каза на пресконференция във Велико Търново председателят на овцевъдната асоциация Симеон Караколев. Той даде пример с износа на овче сирене от България за САЩ на цена 2,50 долара за килограм, като обясни, че е ясно дали това е истински продукт.
Секторът настоява за промените в законодателството в диалог с агроминистерството, преработвателите и големите търговски вериги. Овцевъдите настояват още до следващия Великден да има промяна в правилата и браншови стандарт, за да е абсолютно ясно за потребителите дали си купуват български агнета или румънски, които само са разфасовани в България.
Караколев съобщи, че у нас броят на овцете намалява и стадата се окрупняват. Това означава по-малко дребни производители. В същото време се правят инвестиции, влизат нови играчи в бизнеса и отварят ферми с 1000 - 2000 глави, "но селата заминават". От асоциацията не са съгласни с официалната статистика за 1,3 млн. овце в страната, според тях те са около 1 млн., като в повечето ферми има неизползвани ушни марки.
"Директните продажби ще спасят малките ферми. Късата верига на доставки трябва да се развие, това е единственото спасение за малките производители", каза Караколев. Той не е съгласен с правилото, според което фермерите трябва да доказват с фактури продаденото мляко, за да получат субсидии. Земеделското министерство обаче преди време защити това изискване с мотива, че това е мярка срещу сивия сектор. Асоциацията настоява още млечните продукти по БДС стандарт да са произведени само от българско мляко.