Брюксел поиска да анулираме част от сделките за заменки на гори

05.09.2014 | 15:04
по статията работи: Десислава Маданска
ЕК установила, че използваните административни цени не са актуализирани редовно
Брюксел поиска да анулираме част от сделките за заменки на гори
Снимка: Sxc.hu

Европейската комисия е поискала от България да възстанови несъвместима с вътрешния пазар държавна помощ, предоставена в полза на някои страни по сделки за замяна на горски имоти. Това става ясно от съобщение на Представителството на Европейската комисия в България. Според комисията законът, който е бил в сила към момента на присъединяването на България към ЕС през януари 2007 г. до януари 2009 г., е предоставил селективно предимство на предприятията, които са се възползвали от тези сделки за замяна на горски имоти, и е довел до нарушаване на конкуренцията в рамките на единния пазар.

От Брюксел искат страната ни да възстанови несъвместимата държавна помощ, предоставена на предприятията, участвали в замяната на горски имоти, или да анулира въпросните замени.

От ЕК отбелязват, че въпреки че общият брой на сделките за замяна през разглеждания период е бил значителен — общо 132 сделки — броят на отделните случаи, при които е необходимо възстановяване на помощта, се очаква да бъде много по-малък.

Комисията започва разследване на заменките на база на две жалби, получени през юни 2011 г.

От Брюксел отчитат, че физическите лица, които не извършват стопанска дейност, свързана със заменените горски имоти, не попадат в обхвата на правилата на ЕС за държавна помощ. Причината е, че те не се считат за предприятия съгласно правото на ЕС. Затова и от тях няма да се изисква да възстановят получените предимства. Също така, ако предимството, получено от дадено предприятие, не е надвишило еквивалента на 200 000 евро в рамките на три години (и ако са спазени другите изисквания на регламента de minimis), това не се счита за държавна помощ съгласно законодателството на ЕС и също не подлежи на възстановяване.

В съобщението си ЕК пишат, че съгласно спорното законодателство частните собственици на горски поземлени имоти са имали право да ги заменят с гори, които са държавна собственост.

Според тях за целите на замяната стойността на горските частни и държавни поземлени имоти е била определяна чрез административен метод, установен в българското законодателство. Комисията не е получила уведомление за схемата с цел получаване на предварително одобрение, което се изисква съгласно правилата в договора.

Комисията установила, че административните цени, използвани при сделките за замяна, не са били актуализирани редовно и не са отчитали в достатъчна степен пазарните аспекти. Затова в повечето случаи те са били относително различни от пазарните цени на подобни горски имоти. В резултат на това частните участници в тези сделки за замяна са получили конкурентно предимство. Според евроекспертите такава помощ е несъвместима с правилата на ЕС.

От комисията обаче не са открили доказателства за това, че помощта е била ограничена до необходимия минимум за постигането на определена цел на политиката.

В разследването си ЕК проучва и промяната на предназначението от българските органи на заменените горски имоти в земя за строителство в редица случаи. Комисията обаче стигнала до заключението, че макар промяната в предназначението на заменените горски имоти да може да увеличи тяхната стойност, това повишение не е било финансирано от държавни ресурси и следователно не представлява държавна помощ по смисъла на правилата на ЕС.

По отношение на българското законодателство, което позволява замените на горски имоти на административно определени цени, комисията оспорва използването на административни цени, които не са достатъчно близки до пазарните стойности при подобни сделки. От Брюксел отчитат, че приетото решение не поставя под въпрос използването на административни цени от органите на държавите членки само по себе си, а само липсата на редовни актуализации и коефициентите, използвани за административното определяне на цените в конкретния случай на замени на горски имоти в България.

Според Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) държавите членки трябва да уведомяват ЕК предварително за държавна помощ, за да получат разрешение. Ако все пак държавите членки предоставят държавна помощ в нарушение на това задължение, Брюксел може впоследствие да разгледа съвместимостта на мерките с правилата на ЕС за държавна помощ по своя собствена инициатива или в отговор на получени жалби. Ако тогава ЕК установи, че помощта е била несъвместима с правилата на ЕС и е предизвикала ненужно нарушаване на конкуренцията на единния пазар, съответната държава членка трябва да възстанови тази помощ от предприятията бенефициери. Съответните суми трябва да бъдат върнати в бюджета на държавата членка.

В писмото се посочва, че ЕК не налага глоби на държавите членки в процедурите за държавни помощи. Глоба може да наложи само Съдът на ЕС, когато държавата членка е нарушила законодателството на ЕС, като не е изпълнила предходно нареждане за възстановяване на несъвместима помощ. 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 27.12   537 г. – В присъствието на император Юстиниан I тържествено е осветена новата църква Света София в Константинопол. 1703 г. – Подписан е Метуенския договор...